Podsticanje upisivanja romske dece u vrtiće još od treće godine, uključivanje fakultetski obrazovanih Roma u rad u romskim zajednicama, saradnja i podrška relevantnih institucija, ali i materijalna podrška uspešnim romskim učenicima, neke su od preporuka Gradskog foruma “Obrazovanje Roma: izazovi inkluzije”.
Iako prema podacima UNICEF-a samo 6% romske dece od tri do pet godina starosti pohađa vrtiće, pedagoška asistentkinja iz Osnovne škole “Vuk Karadžić” Ajša Alić kaže da je rano uključivanje romske dece u sistem obrazovanja značajno zbog socijalizacije, ali i zbog prevazilaženja jezičke barijere.
U razgovoru je istaknuto i da broj obrazovanih Roma raste i da je znatno veći nego ranijih godina, ali da bi primere uspešnih romskih učenika trebalo promovisati i finansijski podržati, jer često dolaze iz materijalno ugroženih porodica.
Neke od preporuka novog Lokalnog akcionog plana za unapređenje položaja Roma, istakao je novinar i član radne grupe koja je kreirala ovaj dokument Turkijan Redžepi, jesu i smanjenje predsrasuda i segregacije, jednaka prava i tolerancija, sprečavanje “osipanja” romske dece iz obrazovnog sistema, kao povezivanje i saradnja relevantnih institucija i organizacija.
“Moramo da iskoristimo svaki potencijal, bez obzira na nacionalnost. Ako se svi udružimo možemo ozbiljnije da pristupimo obrazovanju sve naše dece”, poručila je predstavnica Školske uprave Niš Tatjana Živanović.
***Media i reform centar Niš će u narednom period objaviti seriju tekstova o stanju u obrazovanju Roma u Nišu i okolini. Tekstovi će se se baviti romskim jezikom, inkluzivnim obrazovanjem, afirmativnim akcijama za obrazovanje Roma i radom civilnog sektora na poboljšanju obrazovanja Roma. Pokušaćemo da prikažemo sa kojim se poteškoćama suočavaju Romi u obrazovanju – od vrtića do fakulteta.
Media i reform centar Niš će tekstove objavljivati na srpskom i romskom jeziku, kao deo projekta „Džandipe – znanje“ koji je podržalo Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije na Konkursu za sufinansiranje projekata iz oblasti javnog informisanja na jezicima nacionalnih manjina u 2017. godini.