Kada se sistemski pristupi rešavanju problema romske zajednice u Srbiji, a to između ostalog podrazumeva i ekonomsko osnaživanje romskih porodica, rešiće se i problem njihovog obrazovanja, zaključeno je na Gradskom forumu „Akademsko obrazovanje Roma – mogućnosti i izazovi“.
„Paleta spoljnih i unutrašnjih faktora utiču na obuhvaćenost romske dece procesom obrazovanja. Spoljni se uglavnom tiču države i društvene zajednice koja treba da stvori osnovne preduslove za nesmetano obrazovanja Roma, dok se unutrašnji faktori tiču same romske zajednice“, sociolog i romolog Dragan Todorović smatra da je to zapravo dvosmeran proces i da veća odgovornost leži na društvenoj zajednici.

On je takođe istakao da rešenja, koja se tiču problema koja prate obrazovanje Roma, moraju da proisteknu iz dobrog poznavanja načina na koji funkcionišu romske porodice, jer se, kaže, njihovo funkcionisanje razlikuje od funkcionisanja porodica većinskog stanovništva. „Socijalno i ekonomsko osnaživanje jesu preduslovi i kamen temeljac za dalje obrazovanje, počevši od najmlađih članova koji će kasnije postati intelektualna elita“, objašnjava Todorović.
U diskusiji je istaknuto i da je zakonski okvir koji uređuje ovu oblast u Srbiji zadovoljavajući, ali da se u praksi ne primenjuje adekvatno. „Mi smo kao država podbacili, i sada nekim pilot-projektima pokušavamo da uvedemo recimo inkluzivno obrazovanje“, rekao je gradski većnik za obrazovanje i školstvo Bojan Krstić, i dodao da je neophodno „mešanje“ romske i većinske populacije kako oni ne bi bili isključeni iz funkcionisanja celokupne društvene zajednice. Krstić je takođe naglasio, da društvo prvo treba da „sruši barijere“ i da stavi „znak jednakosti“ među ljudima, da bi mogli da se rešavaju problemi obrazovanja i zapošljavanja Roma.
Alen Demiri iz Fonda za obrazovanje Roma smatra da sa ponosom može da kaže da je građanin Niša, jer iz svog ličnog iskustva može da kaže da se u svojoj okolini nije susreo sa „nekim velikim vidom diskriminacije“.
„Lepo je što smo danas započeli i otvorili ove teme. Vidim da je nama svima nekako zajednički cilj da smanjimo jaz između rezultata obrazovanja kod romskog stanovništva i opšte populacije. Moramo da znamo da je većina Roma u stanju naučene bespomoćnosti i da mi kao mladi Romi moramo da vodimo buduće generacije. Da im damo priliku da maštaju i da sanjaju. Da neko od njih može da mašta da bude glumac, neko da postane gradski većnik, neko političar, neko uspešan kuvar… I da se nađu u svojim profesionalnim zanimanjima“, poručuje Alen.
***Media i reform centar Niš će u narednom period objaviti seriju tekstova o stanju u obrazovanju Roma u Nišu i okolini. Tekstovi će se se baviti romskim jezikom, inkluzivnim obrazovanjem, afirmativnim akcijama za obrazovanje Roma i radom civilnog sektora na poboljšanju obrazovanja Roma. Pokušaćemo da prikažemo sa kojim se poteškoćama suočavaju Romi u obrazovanju – od vrtića do fakulteta.
Media i reform centar Niš će tekstove objavljivati na srpskom i romskom jeziku, kao deo projekta “Džandipe – znanje” koji je podržalo Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije na Konkursu za sufinansiranje projekata iz oblasti javnog informisanja na jezicima nacionalnih manjina u 2017. godini.