Preduzetništvo nije trka na sto metara, nego maraton

Marko Jovanović, osnivač Kapital Magazina, Bojana Subašić, Centar za razvoj liderstva, prof. dr Marija Radosavljević, Ekonomski fakultet Niš: foto: MRCN/N.S.
Marko Jovanović, osnivač Kapital Magazina, Bojana Subašić, Centar za razvoj liderstva, prof. dr Marija Radosavljević, Ekonomski fakultet Niš: foto: MRCN/N.S.

Uspešan preduzetnik treba da bude timski igrač – istrajan u nameri da ostvari svoju ideju za biznis, da bude spreman da rizikuje, da ima motivaciju, konstantno uči, stiče nove veštine i bude kreativan, smatraju učesnici foruma „Profil preduzetnika 21. veka“.

„Kada ste preduzetnik, to znači da ste na početku: razvijate svoju ideju, pokušavate da je komercijalizujete i da se izborite za svoj deo tržišta. Mladi ljudi bi trebalo da se bore za realizaciju svojih ideja, koje i te kako imaju. Kreativni su, ali im ipak nedostaje podrška. Činjenica je da moraju da budu uporni. Ali je potrebno i da se uključe sve relevantne  institucije i organizacije, kako bi mladi dobili podršku da se bave onim što vole“, kaže Marija Radosavljević, prodekanica za nauku Ekonomskog fakulteta u Nišu.

Podršku mladim ljudima da se bave preduzetništvom pruža organizacija Centar za razvoj liderstva od 2015. godine. Kroz svoj program Academic to Business spaja akademsku sa poslovnom zajednicom na unapređivanju realnih poslovnih problema sa kojima se preduzetnici susreću u svom radu.

Bojana Subašić, Centar za razvoj liderstva; foto: MRCN/ N.S.
Bojana Subašić, Centar za razvoj liderstva; foto: MRCN/ N.S.

Treba razvijati tu kulturu preduzetništva. Možemo mi da obezbeđujemo fondove, subvencije i kredite, međutim, ukoliko nema promene u pristupu samom preduzetništvu, onda pravimo male korake. Upravo smo mi u Centru za razvoj liderstva pošli od te ideje da mladima ponudimo adekvatne modele edukacije, gde će oni zaista moći da steknu potrebne veštine u dodiru sa realnim poslovnim okruženjem. Na taj način se stvara realan odnos studenata prema realnom poslovnom problemu, realna motivacija i realan osećaj odgovornosti za uspeh ili neuspeh određenog rešenja“, kaže Bojana Subašić iz Centra za razvoj liderstva.

Istraživanje koje je rađeno na temu preduzetništva mladih koje je sproveo Ekonomski institut u saradnji sa Ministarstvom sporta i omladine pokazalo je da mladi preduzetnici smatraju da formalno obrazovanje ne nudi dovoljno informacija i praktičnog znanja za bavljenje preduzetništvom. Podaci pokazuju da 45% ispitanika smatra da je za mladog čoveka bolje da pokrene sopstveni posao, nego da radi za druge. Marko Jovanović iz jedan od osnivača Kapital Magazina i portala posaozamlade.rs smatra da je pored regulatornog i zakonodavnog okvira koji olakšava poslovanje i pokretanje biznisa, neophodno da se u društvu promeni i percepcija o preduzetništvu.

„Do pre samo desetak godina malo ljudi je razmišljalo da se bavi preduzetništvom, tako da je potrebno da se naša društvena svest o preduzetništvu promeni iz korena: da neko ko se bavi privatnim biznisom bude cenjen u društvu, da bude posebno poštovan zbog tog nekog rizika koji preduzima. Ako se neko bavi privatnim poslom, često se kod nas taj uspeh u biznisu osporava i preispituje na koji način je do njega došlo“, kaže Jovanović.

Rešenje za povećanje broja mladih koji se bave preduzetništvom, učesnici foruma vide u promeni obrazovnog sistema, odnosno u uvođenju nekog oblika učenja o preduzetništvu još u osnovnim školama.

prof. dr Marija Radosavljević, Ekonomski fakultet Niš; foto: MRCN/ N.S.
prof. dr Marija Radosavljević, Ekonomski fakultet Niš; foto: MRCN/ N.S.

Bilo bi dobro da uz izborne predmete, čak i u osnovnoj školi, kao jedan od izbornih predmeta bude i preduzetništvo. Jedna od karakteristika uspešnih preduzetnika je kreativnost, a upravo su deca ta koja umeju da maštaju i sanjaju, još nisu u problemima. Bilo bi dobro da već kroz osnovnu školu mogu da rade na razvijanju svojih ideja i da odmah, po završetku srednje škole, uđu u preduzetničke vode. Mislim da je to dobra ideja: da se motivišu mladi kako bi se razvijala ta preduzetnička kultura – jer to je ono što nam zaista nedostaje. Preduzetnički uspeh svakako nije trka na sto metara, nego maraton. Treba istrajati i biti uporan“, poručuje profesorka Radosavljević.

Još jedna od inicijativa koju su uputili učesnici foruma je i stvaranje mreže preduzetnika: zainteresovanih mladih ljudi i akademaca koji bi u nekom prostoru međusobno delili svoja znanja i veštine i bili upućeni jedni na druge prilikom razvoja ideja za biznis, ali i prilikom unapređenja već postojećeg biznisa.