U Nišu postoji 95 parking mesta koja su predviđena za osobe sa invaliditetom, od toga 80 mesta je u zoni parkiranja. Način na koji se dobijaju tzv. plave nalepnice za osobe sa invaliditetom vozače je jako rigorozan. Međutim, učesnici panel diskusije “Vozači osobe sa invaliditetom” u organizaciji PONS fondacije kažu da problema u ovoj oblasti ipak ima.
Bratislav Kostić, jedan od učesnika diskusije navodi da je jedan od problema nepropisno parkiranje neodgovornih vozača na mesto koje je namenjeno osobama sa invaliditetom i da su neka mesta za parkiranje osoba sa invaliditetom nepravilno obeležena.
“Postoji način na koji se obeležavaju ova parking mesta. Problem je kada se mesta obeleže suviše usko, jedan do drugog, bez prostora koji je neophodan između dva parking mesta. Konkretno, u ulici Nikole Pašića, ispred zgrade Opštine, ulica je jednosmerna. Imamo parking sa leve i sa desne strane. Za osobe korisnike invalidskih kolicia su apsolutno neupotrebljiva, jer je tu trotoar. Ja treba da priđem baš blizu trotoara da postavim kolica na višu poziciju da pređem u njih itd”, objašnjava Kostić.
Nataša Jović iz Parking servisa kaže da postoje neke lokacije u gradu gde nije moguće obeležavanje praking mesta za osobe sa invaliditetom po svim standardima. Kada bi se radilo po svim standardima, ta parking mesta ne bi ni postojala.
“Upravo je jedna takva ulica – ulica Nikole Pašića. Razmišljali smo da je važno da napravimo mogućnost da vi ipak možete da imate pristup svim onim zgradama koje su veoma bitne za funkcionisanje u svakodnevnom životu. Morali smo da malo odstupimo od standarda, da se prilagodimo ulicama koje su takve, da bi ta parking mesta ostala”, odgovara Jovićeva.
Mali broj parking mesta namenjenih za osobe sa invaliditetom još jedan je problem koji muči osobe sa invaliditetom vozače, međutim, učesnici okruglog stola kažu da im Parking servis uglavnom izlazi u susret.
“Iako imam par kritika na račun Parking servisa, moram da kažem da s njihove strane postoji ta prećutna saglasnost, odnosno dobra volja, da oni dozvoljavaju da u ulici gde postoje obeležena parking mesta, vozač koji je osoba sa invaliditetom i ima rešenje i nalepnicu, može da parkira na svako slobodno mesto koje mu zadovoljava uslove u smislu da može da izađe iz vozila. To su ona, da ih tako nazovem, regularna parking mesta. Sa tim su upoznati svi radnici Parking servisa i to se maksimalno toleriše. Možda se i desilo par puta da su ljudima pisane kazne, ali su te kazne stornirane”, kaže Bratislav Kostić.
On objašnjava da je sa ovim problemom usko vezan i onaj sa izdavanjem i korišćenjem tzv. plavih nalepnica, odnosno nalepnica za korišćenje parking mesta namenjenih osobama sa invaliditetom. Veliki broj ljudi koristi i zloupotrebljava ovu mogućnost tako što se vozilo registruje na osobu koja ovo pravo ostvaruje, ali sve pogodnosti uživa član porodice koji nije osoba sa invaliditetom. Iz Parking servisa objašnjavaju da je dobijanje plave nalepnice regulisano kriterijumima iz Pravilnika o kategorijama osoba sa invaliditetom koja mogu da koriste posebno obeležena parking mesta koji je usvojen i nije menjan od 2012. godine.
“Vi imate maloletne članove porodice, decu koja svakako imaju pravo na te povlastice. Da li će oni to baš da koriste da bi završili neki posao u vezi sa tim maloletnim licem koje je osoba sa invaliditetom, mada i ne mora da bude maloletno lice, može da bude i neki drugi član porodice koje je osoba sa invailiditetom i da li će sada njegov član porodice da zloupotrebi tu njegovu mogućnost, to je sada već na savesti ljudi koji imaju osobu sa invaliditetom u svojoj kući. Možda nije loše da se razgovara sa nadležnom Upravom za društvene delatnosti i naravno sa vama, pa da se nekako vremenski ograniči koliko neko može da koristi parking mesto namenjeno osobama sa invaliditetom”, pojašnjava Nataša Jović iz Parking servisa.
Ona naglašava da Parking servis od svog osnivanja ima dobru saradnju sa udruženjima osoba sa invaliditetom i predlaže da, kao i do sada, zajedno dođu do rešenja za pomenute probleme. Pre svega zakonskim putem, što znači da je potrebno potražiti izmene ovog Pravilnika kako bi se situacija sa parking mestima za osobe sa invaliditetom u gradu poboljšala.
Tekst je nastao kao rezultat panel okruglog stola “Vozači osobe sa invaliditetom” koji je deo projekta “Sigurni u saobraćaju” PONS fondacije.