„Publika je partner, a ne inventar koji se prodaje agencijama“

Panel o održivosti medija na Brave New Media / Foto: Mladen Velojić

„Kada stekneš publiku, onda ti se otvara lepeza biznis modela. Ne moraš da se oslanjaš na kvantitet i da dovlačiš milione i milione pregleda na svoj sajt, već svojoj publici plasiraš ono što znaš da ona voli“, ističe Dejan Nikolić, suosnivač Njuz.net-a i startapa Content Insights.

Nikolić upozorava da ukoliko neki portal prodaje klik, onda sa tržišta brendova prelazi na tržište naslova, a, kako kaže, svako može da napiše dobar naslov, te je to tržište mnogo jeftino.

 „U Njuzu mi prvih godina uopšte nismo primali reklame iako smo postali neka mini-senzacija već posle par nedelja postojanja“, kaže Nikolić i objašnjava da je to zbog toga što su hteli da, pre svega, saznaju ko su, šta su, šta žele, i da li uopšte žele da rade.

„U međuvremenu smo shvatili da naš posao nije pravljenje klikova, nego je naš posao da zabavimo i informišemo publiku, a da bismo to radili, morali smo da steknemo publiku, a to se radi kvalitetom“.

„Novac koji stiže od banera je u modelu Njuza svega oko 8%“.

Prema rečima Dejana Nikolića, to što su ulagali u brend i u publiku omogućilo im je da mogu da pišu, izdaju i dobro prodaju knjige, da napravimo TV šou i da članovi redakcije Njuz.net-a gostuju svuda i da ih žele svuda.

„Kada ti publika nije inventar koji prodaješ agencijama, već je publika tvoj partner, onda možeš da razmišljaš o tome šta su biznis modeli i da eksperimentišeš, isprobavaš stvari, nešto će da radi, nešto ne, ali se u svakom slučaju otvaraju horizonti“, zaključuje.

Ulaganje u ljude, kvalitet i inovativnost

Za razliku od Njuz.net-a, gde je prioritet ulaganje u publiku, suosnivač makedonskog portala Fakulteti.mk Marjan Aleksovski objašnjava da su njihov fokus kvalitetni zaposleni.

„Mi kada radimo, mi ne razmišljamo koliko ćemo od toga da zaradimo. Sve ono što smo do sada zaradili uložili smo u ljude. Nama je cilj da nađemo najbolje u struci, i da oni dođu i da rade kod nas“, kaže Aleksovski.

On dodaje da su u Makedoniji sada „grantovi u modi“, međutim, ohrabruje sve one koji žele da se bave medijima da prvo pokušaju sami, i da ulože onoliko koliko mogu, naravno, uz angažovanje najboljih iz branše.

Novinarka portala Megafon.co Jovana Đorđević saglasna je da mnogi mediji opstaju uz pomoć grantova, ipak, kako ističe, nada se da se u budućnosti neće oslanjati samo na grantove.

„Trudimo se da ponudimo što kvalitetniji sadržaj, da radimo društveno odgovorno, ali da mladoj publici pružimo nešto zanimljivo. Ponudićemo kvalitet i videćemo da li će oglašivači doći sami“.

Novinarka nedeljnika Vreme Jovana Gligorijević smatra da je ta ideja utopijska: „Sponzori neće sami doći zato što je situacija na medijskom tržištu u Srbiji takva da tržište ne postoji. Unapred se zna kome ide novac, i unapred se zna ko će ostati uskraćen“.

Umesto toga, Gligorijević predlaže nove, inovativne i moderne načine obezbeđivanja sredstava, koji su, kako kaže, u Srbiji sasvim nerazvijeni.

„Mi želimo da ih razvijemo i da potencijalnim klijentima i oglašivačima objasnimo i pokažemo da ne samo sadržaj koji proizvodimo nego i samo oglašavanje može da bude mnogo kreativnije, inovativnije i zanimljivije onima koje oglašivači prepoznaju kao ciljnu grupu“.


Panel o održivosti medija održan je u okviru foruma „Brave New Media“ u organizaciji Asocijacije medija, DW Akademije i Misije OEBS u Srbiji.