„Slovenačka jela se pripremaju od domaćih namirnica, od proizvoda koji se uzgajaju u poljima i vrtovima, do sastojaka koji se proizvode u livadama i šumama, soli sakupljene iz jadranskih solana, meda domaćih pčela, vina iz malih vinograda, do zdravih mineralnih voda koje su postale žarište svetski poznatih banja pre mnogo vekova. Slovenija je zelena, zdrava i aktivna zemlja. Raznovrsna gastronomija je deo njene kulture,” navodi se na zvaničnoj stranici Evropskih regiona gastronomije.
Ovo su samo neki od razloga zbog kojih je Međunarodni institut za gastronomiju, kulturu, umetnost i turizam (IGCAT) dodelio Sloveniji titulu Evropskog regiona gastronomije za 2021. godinu.
Slovenija je za Evropski region gastronomije za 2021. konkurisala knjigom Ukusi Slovenije, koju je pripremio tim na čelu sa etnologom, prof. dr Janezom Bogatajem.
„Zelena, aktivna i zdrava, Slovenija je jedina evropska zemlja koja povezuje Alpe, Mediteran, Kras i Panonsku niziju. Izuzetno raznovrstan krajolik i priroda povezani su sa živopisnom kulturom i gastronomijom,” navodi se u knjizi.
Kao dodatak projektima 16 različitih partnera, knjiga detaljno opisuje tradicionalne gastronomske karakteristike Slovenije, pčelarstvo, povezanost gastronomije sa turizmom, kao i strategiju razvoja gastronomije u Sloveniji.
Na inicijativu Slovenije, Ujedinjene Nacije su proglasile 20. maj Svetskim danom pčela, u cilju podizanjnja svesti o izuzetnom značaju pčela za opstanak čovečanstva.
Kulinarska scena u Ljubljani, i Sloveniji uopšte, sve je popularnija posljednjih godina, a među zaslužnima za to jesu i svetski poznati kuvari kao što su Ana Roš, inače najbolja svetska kuvarica u 2017, i Luka Košir, koji su takođe ambasadori Evropske gastronomske regije 2021.
Slovenija je zasluženo dobila ovu titulu zbog brojnih kulinarskih događaja i promocije lokalnih jela, kao i zahvaljujući posvećenosti principima održivog razvoja, koji se ogleda u korišćenju lokalno proizvedenih sastojaka. Upravo Strategija održivog razvoja slovenačkog turizma 2017-2021. definiše gastronomiju kao jedan od vodećih turističkih proizvoda.
Pokret i brend Evropski region gastronomije (ERG) osnovan je u EU 2011. godine, sa ciljem promovisanja hrane, kulture, kreativnosti i turizma, koji su povezani sa kulturnom raznolikošću i važni su za održiv razvoj.