Kada je ministar Nenad Popović protiv KRIK-a, koji je o njemu pisao, podneo četiri tužbe, čitaoci su svojim uplatama pomagali ovom mediju da se izbori sa sudskim troškovima, tvrdi glavni i odgovorni urednik ovog portala Stevan Dojčinović: “Pitali smo čitaoce da nas podrže, da platimo advokate i da ga dobijemo na sudu. Nismo kao žrtve tražili da nas spašavaju, što je njih podstaklo da uplaćuju “. Dojčinović dodaje da se ovaj portal gotovo od osnivanja delom finansira od uplata čitalaca – donatora.
“Nije lako aktivirati ljude da podržavaju novinarstvo, već nešto konkretno, ali se u suštini sve svodi na to kakve priče imate. Ukoliko čitaoci ne prepoznaju kvalitet u njima, te kampanje neće uspeti“, kaže Dojčinović.
KRIK se finansira iz donacija institucija i fondacija, odakle dolazi 80% prihoda, a 10% zarađuju od obuka i treninga koje organizuju. Ostalih 10% prihoda KRIK-u donose uplate čitalaca, a kako Dojčinović navodi, ideja je da se taj način finansiranja tek razvija.
Donacije čitalaca, kada je KRIK u pitanju, koncipirane su tako da svi koji odu na sajt mogu da odaberu opciju DONIRAJ koja ih potom odvede na stranicu gde mogu da biraju hoće li donirati 500, 1000, 15 000 ili 10 000 dinara.
Dojčinović kaže da su najčešće donacije od 500 i 1000 dinara, ali je zanimljiva činjenica da novac doniraju obični čitaoci, čak i penzioneri, koji nisu u dobrostojećim finansijskim situacijama, od kojih, kaže sve kreće.
“Preko 1000 ljudi je bar jednom doniralo KRIK-u. Neke donacije su jednokratne, neke stižu mesečno. Ono što je sigurno je da najčešće dolaze posle istraživačkih priča ili kada nas neko napada”, objašnjava.
Da bi medij počeo da se finansira na ovaj način, njegova “starost”, kako navodi, nije od ključnog značaja. Mnogo je bitnije da priče budu dobre, da izlaze iz lokalnih okvira, da budu prepoznatljive i drugačije od ostalih. Takođe je, kako savetuje, važno da građani jasno vide razlog zbog kog bi podržali medij, da vide da će priče imati nastavak. Mediji u Srbiji često greše jer traže pomoć, a ne podršku, upozorava Dojčinović.
“Čitaoci ne spašavaju! Negativna priča, poput onih kada se mediji žale da nemaju novca i da se gase, nije dobar pristup, ona odbija ljude. Njih privlači pozitivna priča! Ljudi daju novac da bi se nešto postiglo, zato što manje kukanja!“, kaže on.
U prednosti su svakako manji mediji, za koje čitaoci znaju da je svaka donacija važna. Kako savetuje, neophodno je da uplate budu transparentne i da oni koji doniraju znaju u šta će njihov novac biti uložen, čime se stvara poverenje.
Inače, kako bi se zahvalio čitaocima-donatorima na podršci KRIK, u zavisnosti od uplate, šalje na njihove mejlove još neobjavljene članke, dozvoljava uvid u dokumentaciju vezanu za priču, poklanja majice. Ipak, Dojčinović smatra da ti pokloni svakako nisu povod za donacije, već želja ljudi da podrže dalji rad i istraživanja novinara.