Regulatorno telo za elektronske medije (REM) objavilo je u utorak izveštaj o zastupljenosti učesnika izborne kampanje i državnih funkcionera u predizbornoj kampanji. Međutim, među analiziranim televizijama nema četiri sa nacionalnom frekvencijom – Pinka, Hepija, Prve i B92. Sa druge strane, iz Biroa za društvena istraživanja (BIRODI) kažu da REM nije prikazao kako je izveštavano o ključnom akteru kampanje – Aleksandru Vučiću, te da je Izveštaj selektivan i neusklađen sa međunarodnim standardima.
Izveštaj o nadzoru programa tokom izborne kampanje je obuhvatio četiri kanala javnih medijskih servisa: RTS1, RTS2, RTV1, RTV2 i četiri kablovska kanala: N1, Nova S, Al Jazeera i K1. Monitoringom nisu obuhvaćene četiri televizije: Pink, Hepi, Prva i B92, koje imaju nacionalnu frekvenciju.
Nadzor je obuhvatio 24 sata programa posmatranih televizija tokom svakog dana trajanja izborne kampanje, od 01. novembra do 14. decembra 2023. godine. Savet REM-a u saopštenju nije naveo zašto se opredelio da prvo prikaže nalaze za navedene televizije – naveli su iz BIRODI-ja.
Iz BIRODI-ja ističu i da je Izveštaj koji je REM podneo “selektivan, metodološki neprecizan i sa ODIHR metodologijom neusklađen”. U svom saopštenju naglašavaju da je takvim izveštajem javnost uskraćena za informaciju da li su određeni funkcioneri bili u funkcionerskoj kampanji, odnosno “bili predstavljeni sa preko 66% pozitivnog izveštavanja”, stoji na sajtu.
Analiza prezentovanih podataka iz izveštaja ukazuje da je REM merio vreme zastupljenosti izbornih lista i javnih funkcionera, ali nije merio, odnosno nije prikazao tonalitet izveštavanja o izbornim listama i javnim funkcionerima. Time je javnost uskraćena za informacije da li su sve izborne liste bile jednako medijski tretirane, piše u saopštenju.
Dodaju i da u Izveštaju nije prikazano kakav je bio tonalitet izveštavanja o “ključnom akteru izborne kampanje predsedniku Republike – Aleksandru Vučiću”.
Tako kada se pomene Aleksandar Vučić, nije jasno da li je on predstavljen kao predsednik Republike ili član Srpske napredne stranke, koji je dao ime SNS listi, piše u saopštenju na sajtu.
Iz BIRODI-a ističu da je REM-u upućen zahtev da svoju bazu podataka učini javno dostupnom i tako omogući naučnoj i stručnoj zajednici da uradi analize na osnovu podataka koji su prikupljeni.
Na javnom medijskom servisu SNS najzastupljeniji
U prvom delu Izveštaja REM-a navodi se kolika je bila zastupljenost učesnika izborne kampanje i državnih funkcionera u programskim sadržajima svih vrsta izuzev oglasnih izbornih poruka.
Na programu RTS1, u Izveštaju stoji, lista “Aleksandar Vučić – Srbija ne sme da stane” imala je zastupljenost od skoro 6 sati programa. Iza nje je lista “Srbija protiv nasilja” sa 4,40 sati, potom lista “Ivica Dačić – Premijer Srbije” sa 3,47 sati i lista “dr Miloš Jovanović – Nada za Srbiju” sa 2,40 sati prisutnosti. Od lista koje su prešle cenzus, lista “Mi – glas iz naroda” imala je svega 38 minuta programa.
Što se tiče državnih funkcionera, najviše vremena na prvom porgramu RTS-a tokom praćenja kampanje, imao je predsednik Republike, Aleksandar Vučić, sa gotovo 6 sati. Zbirno, ministri Vlade imali su 1,17 sati, dok je predsednica Vlade imala ukupno 3,37 sati učešća u programu. Svi ostali nosioci javnih funkcija imali su po manje od sat vremena zastupljenosti u programskom sadržaju na RTS1.
Na kablovskoj televiziji N1, najveću zastupljenost u programu imala je lista “Srbija protiv nasilja” sa više od 27 sati programa. Iza nje je lista “Milica Đurđević Stamenkovski i Boško Obradović – Nacionalno okupljanje” sa 3,44 sata, potom Narodna stranka sa 3,36 i lista “dr Miloš Jovanović – Nada za Srbiju” sa nešto manje od 3 sata zastupljenosti u programu. Pobednička lista imala je ukupno 2,13 sati zastupljenosti u programu.
Detaljne rezultate iz Izveštaja možete pogledati ovde.