Od privatizacije 2015. godine, nekada gradska Niška televizija (NTV) ukupno je iz budžeta Niša preko medijskih konkursa podržana sa više od 74 miliona dinara. Iako su projekti ove televizije među rekorderima u Srbiji po iznosima kojima su podržani, deo novca potrošili su nenamenski, a televizija je u dugovima.
Iako je nakon privatizacije NTV ostala sa četvorostruko manje zaposlenih, upala je u finansijske poteškoće krajem prošle godine pa zaposleni nisu duže od pola godine primali platu, a neko vreme nije bilo ni programa.
Takođe, oko godinu dana njihov program ne emituje kablovski provajder SBB, te ga ne vide svi građani i građanke Niša. Račun NTV-a je u blokadi godinu dana, a trenutni iznos prinudne naplate je 4,1 milion dinara.
Na konkursu za projekte iz oblasti javnog informisanja NTV ove godine nije mogla da konkuriše jer je novac koji je dobila 2022. potrošen nenamenski. Ipak, od 2016. pa sve do 2022. godine, projekti NTV-a su svake godine podržavani na gradskim medijskim konkursima za ostvarivanje javnog interesa u oblasti informisanja. Sa oko 74 miliona dinara podržano je 7 projekata Niške televizije.
Od Gradske uprave za društvene delatnosti očekujemo da nam dostavi izveštaje o realizaciji projekata ove televizije koji su podržani od 2016. do 2022. godine, što smo tražili Zahtevom za pristup informacijama od javnog značaja.
Iznosi sa kojima su podržani projekti NTV-a po godinama
2022. godine projekat “Sa odgovornima o potrebama građana” Niška televizija podržana je sa 12,5 miliona dinara.
2021. godine NTV dobija 12,5 miliona za projekat “Niška televizija – servis građana”
2020. godine projekat “U interesu građana” finansiran je sa 14,8 miliona dinara.
2019. godine projekat “Sa građanima na vezi” Niške telelvizije je podržan sa 14,4 miliona dinara.
2018. godine NTV je dobila 8,4 miliona dinara za projekat “Informacijom do posla”
2017. godine dobija 3,7 miliona dinara za projekat “Multikulturalnost i duhovno blago jugoistočne Srbije kao most zajedništva”
2016. godine dobija 8 miliona dinara za projekat “Rušimo barijere”.
Dva projekta sa ovog spiska nalaze se na listi 10 najskupljih medijskih projekata u BIRN-ovoj bazi Javno o javnim konkursima, za period 2019-2021. Reč je o projektima “U interesu građana” i “Sa građanima na vezi”.
Sve je pod kontrolom – videćete svečano otvaranje
Upitan da li su zaposlenima na NTV-u isplaćene zarade koje nisu primali duže od pola godine, direktor i suvlasnik NTV-a Vidosav Vitko Radomirović je odgovorio novinarki da to pita same radnike.
Ne brinite Vi ništa za Nišku televiziju, sve je pod kontrolom, odgovorio je Radomirović novinarki na pitanje kakva je sada finansijska situacija NTV-a.
Radomirović je potvrdio i da se uprkos ovakvoj finansijkoj slici, NTV seli u novi prostor. Ne otkriva o kom prostoru je reč, niti da li su ga ponovo “rentirali” od Grada Niša.
Videćete kada budemo imali svečano otvaranje, inače NTV postoji duže od 20 godina, ali se seli u novi prostor. Trenutno Niška televizija radi na relaciji stari prostor-novi prostor, rekao je Radomirović.
Prema još nepotvrđenim infomacijama reč je o nekadašnjem prostoru stranke Srpske desnice Miše Vacića na Margeru, u centru Niša.
Inače, Grad Niš je NTV-u odobrio reprogram duga u iznosu od 34 miliona dinara, na period od 30 godina. Uprkos tome, televizija je i dalje u blokadi i još u gradskom prostoru u Ulici Vojvode Mišića, iz koga je trebalo da se iseli 30. septembra, prema dopunjenoj odluci o reprogramu.
Podsetimo, drugi mediji Radomirovića i oni koji su u vezi sa njim i ove godine na medijskom konkursu Niša podržani su sa 55% novca opredeljenom za projekte od javnog interesa, odnosno sa 38,6 miliona dinara, od 69,5 miliona koliko je ukupno dodeljeno za 2023. godinu.
Reprize, politički interesi i dodela para po “ključu”
Kvalitet programa Niške televizije je od privatizacije vidno opao, ocenjuju naši sagovornici. Značajno smanjen broj zaposlenih, drugačiji oblik finansiranja, učestale reprize i preuzimanje tuđeg programa, obeležili su poslednjih sedam godina u radu ovog medija.
Dušan Aleksić sa departmana za novinarstvo i komunikologiju Filozofskog fakulteta u Nišu smatra da ova televizija svojim programom ne zadovoljava interes javnosti, te da se novac za medijske projekte u Nišu dodeljuje po drugačijem “ključu”.
Svakako ne možemo da govorimo o javnom interesu, jer ukoliko uzmemo u obzir situaciju kakva je na terenu, potpuno je jasno da se ti projekti dodeljuju po nekakvom ključu, odnosno da nije bitno šta ste napisali, već ko je napisao. Da recimo, neka druga produkcija koja nije toliko interesno politički povezana napiše potpuno identičan projekat, sigurno ne bi dobili tu količinu novca, kaže docent dr Aleksić.
Uzimajući u obzir i “minimum porcesa rada” na NTV-u dodaje da se opravdano postavlja pitanje na koji način NTV realizuje podržane projekte, sa kojim ljudstvom i ko to kontroliše.
S obzirom na to da Niška televizija sada jeste u privatnom vlasništvu, a da nažalost brojni mediji se okreću različitim relacijama sa određenim političkim subjektima, onda zasigurno možemo da kažemo da je Niška televizija pre svega okrenuta ekonomskom i političkom interesu. Odnosno, da ispunjava političke ciljeve vladajućih političkih struktura, te na taj način svakako da ne zadovoljava javni interes, već samo interes onih koji to i “finansiraju”. Nažalost, koristeći novac građana Srbije, smatra Aleksić.
Interes javnosti ugušen
Nekadašnji direktor NTV-a Boban Rajković objašnjava da bi televizija morala ozbiljno da se osloni na sopstvene prihode da bi funkcionisala, a ne samo na novac iz budžeta. Dodaje i da je godišnji budžet Niške televizije, u periodu njegovog mandata, bio između 70 i 80 miliona dinara. Tada je bilo stotinak zaposlenih.
Da bi TV funkcionisala ona mora da se ozbiljno osloni na sopstvene prihode, prihode od reklama. Mi smo takve prihode imali recimo 2013. godine oko 40 miliona dinara, tako da nam je poslovanje bilo olakšano, bez dugova prema zaposlenima i ostalima, pa smo mogli da planiramo razna unapređenja programa u svojoj produkciji, obnavljanje tehnike, što nije uopšte bilo jeftino, objašnjava Rajković.
Dodaje da je televizija od privatizacije “izgubila” mnogo zaposlenih i procenjuje da je gledanosti Niške televizije neuporedivo opala, te da je na takvu situaciju uticalo više faktora. Navodi da publiku ne mogu da zadrže beskrajne reprize iz doba kada je NTV imaja “najjaču produkciju”.
Nažalost, mislim da je gledanost NTV-a sada verovatno ravna nuli. Već godinama nisu na jednoj od kablovskih mreža koja pokriva dobru polovinu grada, opet zbog dugovanja prema operateru. Da bi bili gledani morate da budete aktuelni, da bi bili aktuelni morate da imate dobre novinare koji su dobro plaćeni kao i ostali zaposleni (snimatelji, montazeri..), da ste na svakom mestu, morate da budete brzi. Ne morate da budete prvi, ali morate da budete na mestu zbivanja, onda možete da očekujete gledanost, a gledanost sama donosi novac, jer to je proizvod TV stanice, on se prodaje. Ako nemate reklame u blokovima, nemate ni novca. Sada NTV bez gledanosti, ne moze da ima bilo kakav uticaj u društvu, dodaje Rajković.
Podsetimo, Niška televizija počela je da emituje program 11. januara 1996. i do novembra 2015. bila je u vlasništvu Grada Niša.
Tokom masovne privatizacije medija u Srbiji, kada se država povlačila iz vlasništva, prodata je za 78.000 evra konzorcijumu koji čine Narodne novine (čiji je vlasnik Vidosav Radomirović) i Slađana Ostojić. Ostojićeva je inače direktorka i glavna i odgovorna urednica televizije Zona Plus, čiji je vlasnik Nikola Gašić, sin aktuelnog ministra unutrašnjih poslova, a bivšeg direktora BIA-e Bratislava Gašića.
Video o NTV-u pogledajte OVDE.