Kako bi mediji izgradili veće poverenje kod svoje publike, naročito na lokalu, neophodno je da pronađu nove pristupe, posebno one koje bi se fokusirale na rešavanje problema, smatra direktor IREX-a za Srbiju Oliver McCoy. Izgradnja održivog poslovnog modela će, kako kaže, pomoći medijima da steknu veći stepen nezavisnosti.
Kada se govori o inovacijama u medijima, ne misli se samo na tehnološke inovacije, već i na inovativni pristup rešavanju problema, kaže za Mediareform.rs direktor IREX programa za Srbiju. Po njegovim rečima, inovacije će medijima pomoći da se prilagode novim potrebama publike i da odgovore na predstojeće izazove.
Apsolutno razumem da je za medije teško da ostanu nezavisni, kako u Srbiji tako i u svetu, ali ako mediji žele da opstanu i budu otporni u budućnosti, zaista treba da sagledaju nove pristupe u pogledu rešavanja problema i usmere to prema publici, objašnjava McCoy.
U Srbiju, koja mu se kako kaže kao zemlja izuzetno dopala, stigao je 2022. godine, kao direktor IREX-a. Ističe da vidi mnoge promene po pitanju funkcionisanja medija. Najveću inovaciju vidi upravo u tome da se uspostave čvršće veze između medija i publike.
Zaista cenim kada tradicionalni novinari i mediji u kojima rade počinju da osluškuju šta njihovu publiku zanima i kakav im sadržaj odgoavara. Način na koji mediji grade svoju vezu sa publikom smatram najboljom inovacijom – ističe Oliver.
IREX-ovi programi podrške medija fokusirani su prvenstveno na inovacije i podsticanje održivog razvoja u ovoj oblasti. Sve to u cilju njihovog osnaživanja i jačanja podrške od strane zajednce. McCoy kaže da bi implementacija novih pristupa doprinela rastu i učvršćivanju zajednice.
Kada kažete lokalni mediji, mislite na zajednicu. Zar ne želite da proširite svoju zajednicu, zar ne želite da prime vašu poruku? Upravo zato što su na lokalu mogu imati jači odjek. Nacionalni mediji imaju milione izveštača i svo to osoblje, ali ono što danas odjekuje ljudima je sadržaj koji za njih ima značenje. Zato mislim da lokalni mediji imaju neku vrstu prednosti i da mogu doprineti izgradnji većeg društvenog poverenja. A zašto? Jer vas narod poznaje, zaključuje direktor IREX-a za Srbiju.
“Ukoliko želite da budete nezavisni – budite održivi”
Problem finansiranja medija pokreće temu o njegovoj nezavisnosti, a samim tim i poverenje koje on uživa od strane zajednice. McCoy kao rešenje naglašava izgradnju poslovnog modela u okviru kog mediji može da funkcioniše nezavisno u odnosu na svoje izvore finansiranja.
Stalno se obraćamo održivim medijima u izgradnji. Problem je u tome da ako zaista želite da budete nezavisni, morate imati svoj izvor finansija. Ako imamo sopstveni izvor finansija, vi imate drugačiji pristup. Mislim da je lakše izgraditi poverenje posebno na lokalnom nivou. Ako imate upečatljiv proizvod za koji su ljudi spremni da plate i kreirate strukturu održivog poslovnog modela, to je ono što je prava održivost. Da bi jedan mediji postao pravi akter u demokratskom društvu, mislim da je zaista važno da sledi poslovni model – pojašnjava McCoy.
Govoreći o tome šta nas čeka u budućnosti, McCoy naglašava da će nova, mlađa publika biti usmerena na nove platforme i na drugačiji način primanja informacija. Međutim, to ne znači da će tradicionalni mediji izumreti jer i dalje postoje ljudi “koji svoje novine sa kioska vole da prelistaju uz kafu”.