Mediji sa tabloidnom uređivačkom politikom i oni koji najčešće krše Kodeks novinara Srbije istovremeno su i najveći dobitnici budžetskog novca – pokazalo je najnovije BIRN-ovo istraživanje. Putem javnih nabavki, ovi mediji dobili su najmanje 268 miliona dinara u 2023. i prvoj polovini 2024. godine.
Istraživanje BIRN-a “Transparentnost pod lupom: Javne nabavke za medijske usluge” obuhvatilo je ukupno 307 ugovora iz 2023. i prve polovine 2024. godine ukupne vrednosti od skoro milijardu dinara javnog novca. Taj novac za oglašavanje utrošile su državne institucije, administracije i javna preduzeća, piše BIRN.
Podaci ukazuju na to da su najveći dobitnici budžetskog novca mediji tabloidne orijentacije, koji su u prethodnim istraživanjima identifikovani kao najveći prekršioci etičkih novinarskih standarda. Tako su oni dobili najmanje 268 miliona dinara kroz javne nabavke direktno – kaže Tanja Maksić, autorka pomenutog istraživanja.
Maksić dodaje da je samo Državna lutrija Srbije na oglašavanje izdvojila oko 200 miliona dinara, a da je najveći deo tog novca otišao Medijskoj mreži Srbije, izdavaču tabloida “Srpski telegraf” – 128,3 miliona dinara.
U istraživanju se podseća da državni novac čini važan deo medijskog tržišta u Srbiji i da se putem javnih konkursa i javnih nabavki u toku jedne godine usmeri najmanje 2,2 milijarde dinara, što je približno sumi od 19 miliona evra, a to predstavlja jedan od mehanizama uticaja na medije i medijsko tržište.
Autorka istraživanja navodi da iako je transparentnost na Portalu javnih nabavki poboljšana i dalje postoje netransparentne prakse “posebno kada se primenjuju postupci koji nisu otvoreni za sve ponuđače, ili kada se ugovori dodeljuju preko agencija” što umanjuje mogućnost da se u celosti procene dodeljeni ugovori.
Podseća se i da najnoviji predlog izmena Zakona o oglašavanju ne uključuje pitanje državnog oglašavanja, te je prema oceni medijskih udruženja, još jednom propuštena prilika da se ova oblast sistemski uredi.
Slično istraživanje za prošlu godinu sprovelo je i Nezavisno udruženje novinara Srbije koje je pokazalo da su sedam medija koji su u 2023. godini prekršili Kodeks novinara Srbije 2.579 puta, putem javnih nabavki dobili ugovore od najmanje 108 miliona dinara,