• Vesti
    • Društvo
    • Kultura
    • Zdravlje
    • Ekologija
    • Intervju
    • MRCN teme
    • Blog
  • Slobodni mediji
  • Video
  • Studentski protesti
  • Politika
    • Izbori 2024
  • Kolumne
Facebook Twitter Instagram
  • Vesti
    • Društvo
    • Kultura
    • Zdravlje
    • Ekologija
    • Intervju
    • MRCN teme
    • Blog
  • Slobodni mediji
  • Video
  • Studentski protesti
  • Politika
    • Izbori 2024
  • Kolumne
Facebook Twitter YouTube Instagram
Najnovije
  • “Dve Srbije” i kordon policije između – kako je izgledao apsurd Vučićevog jedinstva u Nišu
  • Trodnevni naprednjački skup u Nišu i dalje tajna, dozvole za postavljanje bine za sada nema
  • Otvorena vrata Press Akademije: Postani deo nove generacije novinara!
  • Priručnik medijske pismenosti
  • Pres konferencija “Pod krovom podrške”, organizacija “Dan”
  • Vučić bi da se posle 10 meseci “vrati” u Niš gde je “dojadio i Bogu i narodu”, studenti mu poručuju da nije dobrodošao
  • Talite se vašim, a ne našim parama
  • Studenti traže izbore, vlast ih sada ne da – stručnjak ocenjuje da bi time pokazali slabost, ali ih ne isključuje
  • Šta građanima Niša fali u medijima i kako ih informišu za njihov novac – u fokusu javnog foruma Odbora za ljudska prava
  • “Rus” koji je dao vlast naprednjacima nagrađen mestom pomoćnika gradonačelnika Niša
Home»Aktuelno»Ples u asfaltnom ritmu

Ples u asfaltnom ritmu

Nemanja StevanovićBy Nemanja Stevanović23/07/2017No Comments
Dušan Kostić; Foto: MRCN/B.R.

Sada već popularan način plesa, brejkdens, nastao je u njujorškom predgrađu Bronks početkom sedamdesetih godina XX veka, a prvi brejkdenseri bili su mladi Afroamerikanci i Portorikanci. Oni su to videli kao način za sukobe zavađenih grupa kojima su pripadali. Ekspanzija tog plesa počinje krajem 70-tih i početkom 80-tih, kada  muzička industrija otkriva subkulturu hiphopa kome ovaj ples pripada. Javljuju se prvi tiražni albumi pionira hiphopa, filmovi sa tematikom brejkdensa, a „groznica“ zahvata Evropu i bivšu Jugoslaviju.

Malo ljudi zna ko se krije pod nazivom Crazy spin and dew riders company. Oni koji su

DJ Funky Junkie (Dejan Gavrilović); Foto: MRCN/B.R.

bili mladi osamdesetih godina u Nišu setiće se  grupe mladića koja je, u današnjoj Obrenovićevoj ulici, u pamučnim trenerkama, sa kačetima i trakama na glavi, uz zvuke hiphopa sa velikih kasetofona, prikazivala svoje umeće. Jedan od njih je sada čuveni niški DJ Funky Junkie (Dejan Gavrilović) koji i dalje neguje i promoviše taj afro-američki zvuk. Zajedno sa prijateljima Miodragom Tošićem i Mališom Manićem osnovao tu, jednu od prvih brejkdens grupa.

To je bilo krajem ’83,  početkom ’84. Ekipa momaka sa kojom sam se družio, slušao muziku i izlazio u grad, krenula da skida pokrete. Gledali smo filmove Breakin, Breakdance i još puno tih filmova u bioskopima ili na VHS kasetama. Počeli smo da učimo šta je footwork, poppin’, šta je lockin’, helikopter, seća se Dejan i dodaje da su kupovali i časopis Bravo, gledali instrukcije koje su tamo bile prikazane i sami učili.

Dušan Kostić je hiphop upoznao preko MTV-a desetak godina kasnije, ali su ga roditelji, sa sestrom,  upisali na latinoamerički ples. „Kući sam sa mlađim bratom krenuo da se vrtim na tepihu i skidam te neke pokrete“ seća se Dušan i dodaje  da se u pauzama u cipelama i pantalonama  „vrteo“ i radio stav na šakama jer ga je  „duša vukla hiphopu“.

Dušan, poznatiji i kao Shandoo, je već sedam godina deo ove urbane plesne priče, a jedan je i od osnivača plesnog kluba „Revolution“ koji uglavnom neguje urbane plesove.

Kao i svaki ples, i brejkdens je spoj bitnih stvari za tinejdžere – muzike, fizičke aktivnosti, druženja. Bili smo zainteresovani za brejkdens, ne samo da bi se dopali ribama, nego je spojio muziku koju smo slušali – electro funk, break dance – sa fizičkim aktivnostima, objašnjava Dejan Gavrilović.

Brejkdensu ga je privuklo to što je on „izlazio iz okvira onoga što je moglo da se vidi po disko klubovima“. Nikad se nismo palili na Travoltu i taj disko, suviše nam je bio mejnstrim.  On je bio okej, ali nama je, kako smo rasli, trebalo nešto drugo. Odrasli smo na panku i hevimetalu, i to je logička progresija, neki novi buntovni zvuk, pojašnjava Dejan.

Sa tim da je čitava hiphop subkultura bunt, slaže se i Dušan i dodaje da je to preraslo u bunt protiv stereotipa. Kad sam krenuo da se bavim hiphopom, prva reakcija mojih roditelja je bila, šta ćeš sad ti da se dereš i vrištiš u mikrofon, sad ćeš da piješ, da se drogiraš. To je priča koja nema veze sa onim što radimo, ističe on.

I na početku je bilo predrasuda, ali kako Dejan objašnjava, oni nisu bili problematični, a i roditelji su to shvatali kao ples. Jedina šteta je bio jedan slomljen luster. Hteli smo da zadivimo prijateljičinu sestru iz Bosne – bio je nizak luster i u skakanju smo ga polomili. Naravno, bilo je i zgužvanih kaseta.

I pored sitnih neshvatanja, ni prvi niški brejkdenseri, a ni današnji nisu imali neke velike probleme sa sugrađanima i policijom. Isterivali su nas kad smo igrali brejkdens. Dođe murija, pa nas istera. To je bila ona stara murija sa kojom nije bilo zezanja. Naravno, bili su ok. A stari ništa, dobaciali su „Šta tu radite? Idite učite školu…  Isto kao i danas, jednostavno generacijski jaz – neki skapiraju, neki shvate, neki ne – kaže Dejan.

Ipak, Dušan se nada da će ubrzo skoro svi shvatiti ili barem da neće biti dobacivanja jer je, po njegovim rečim, brejkdensu mesto na ulici. Na ulici se oseća sloboda, otvorena duša, gde ljudi pokazuju ono što osećaju. Da li ljudi pokazuju pokret iz brejkdensa, iz hiphopa ili drugog plesnog stila svejedno, ljudi pokazuju ono što jesu, dodaje Dušan.

Naravno, veštine u ovom plesu danas se pokazuju i na takmičenjima, ali i na uličnim battle-ovima. Sam ples je i sastavni deo nekih manifestacija, pa se tako već šest godinu „okršaji“ mogu videti sredinom jula na manifestaciji „Dođi na Amfi“ na niškom keju.

Bilo je 1985. takmičenje u Niškoj Banji, a Maki je osvojio prvu nagradu – putovanje u Tursku, a Miki treće. Na Brucošijadi na Ekonomskom fakultetu 1984. nastupali smo između Van Gogh-a, Partibrejkersa…priseća se Dejan.

Jedan od velikih takmičenja je i Red Bull-ovo takmičenje u brejkdensu koje Dejan ne propušta. Gledam šta rade ljudi, na koji je to nivo došlo, gledam te nove pokrete. Razvilo se to fenomenalno – ocenjuje Dejan.

Da je nešto popularniji ovaj ples, Nišlije bi bile ponosne da u svom gradu imaju Dušana koji

Dušan Kostić Shandoo; Foto: MRCN/B.R.

oduševljava predavače, ostale plesače, ali i publiku. Moj plesni stil, shvatanja i edukaciju prihvatio je generalno Balkan. Rekli su: Da, to je Shandoo, to je ono što se radi. Predavači iz Pariza, Nemačke ili Austrije, su rekli “dečko super, odlično je to“, objašnjava Dušan. Prava ekspanzija će biti za pet godina jer, kao i u svemu, kasnimo za svetom, ocenjuje on.

Dejan, kao i njegovi prijatelji iz tog vremena, više ne igra. Sa par njih sam u kontaktu. Mališa je u Beogradu u IT sektoru, Miodrag ima modnu agenciju, ali često ide i u Nemačku gde radi kao kuvar. Neke ljude nisam video decenijama. Bilo je i devojaka koje su igrale. Pre nekoliko godina sam puštao muziku u Feedback-u i jedna devojka mi je prišla i rekla da je njena majka igrala sa nama, seća se on.

Što se tiče budućnosti plesa, Dejan kaže da će uvek biti klinaca koji će se u nekom dobu zainteresovati za brejdens koji možeš da igraš u d’n’b, hiphop, brejkbit, neki disko funk.

Mogu da se smišljaju novi pokreti i akrobacije, da se promeni stil garderobe, da se razvije muzika u drugom pravcu. To će živeti dugo jer predstavlja stil,  bunt, nešto što je drugačije, kao i ostali pravci koji su se zadržali iako nisu mainstream, zaključuje Dejan Gavrilović.

Ono što je neophodno za budućnost brejkdensa, ali i ostalih urbanih plesova je promocija – ocenjuje Dušan. Hiphop se nalazi u svim sportovima, ali ga ljudi vezuju samo za muziku. Zasad je ljudima nejasno kada čovek sam pleše, pokazuje osnovne korake jer su ljudi navikli da vide grupu. Verujem da će ljudi promeniti mišljenje, i putem intereneta se polako ide ka tome, zaključuje Dušan Kostić.

FacebookTweetLinkedInEmail

Povezane vesti

Trenutno nema povezanih vesti.

Nemanja Stevanović

    POVEZANE VESTI

    “Dve Srbije” i kordon policije između – kako je izgledao apsurd Vučićevog jedinstva u Nišu

    18/05/2025

    Trodnevni naprednjački skup u Nišu i dalje tajna, dozvole za postavljanje bine za sada nema

    15/05/2025

    Vučić bi da se posle 10 meseci “vrati” u Niš gde je “dojadio i Bogu i narodu”, studenti mu poručuju da nije dobrodošao

    07/05/2025

    Leave A Reply

    Najnovije vesti

    “Dve Srbije” i kordon policije između – kako je izgledao apsurd Vučićevog jedinstva u Nišu

    18/05/2025

    Trodnevni naprednjački skup u Nišu i dalje tajna, dozvole za postavljanje bine za sada nema

    15/05/2025

    Vučić bi da se posle 10 meseci “vrati” u Niš gde je “dojadio i Bogu i narodu”, studenti mu poručuju da nije dobrodošao

    07/05/2025

    “Rus” koji je dao vlast naprednjacima nagrađen mestom pomoćnika gradonačelnika Niša

    30/04/2025

    Prenos sednice niške Skupštine na dva kanala, Novaković kaže da “građane neće koštati ni dinar”

    29/04/2025

    “Bitka” za niško porodilište – vlast optužuje opozicionu Medijanu da koči izgradnju, dr Milić odgovara da je to spin

    29/04/2025

    Sednica niške Skupštine konačno zakazana posle 4 meseca, prvih 10 sati prenosiće istovremeno dve televizije, a najavljen je i protest građana

    28/04/2025

    Studenti, opozicija i vlast između izbora i ekspertske Vlade

    28/04/2025

    Niški studenti o “Turi do Strazbura”: Životno iskustvo, neopisive emocije i put koji bismo bez sumnje ponovili

    23/04/2025

    Niški Medicinski tvrdi da ima podršku Ministarstva za onlajn nastavu – Slobodni univerzitet ih poziva da se uzdrže od nezakonitog delovanja

    17/04/2025
    1 2 3 … 151 Next

    O nama

    Projekti

    Uslovi korišćenja

    Impresum

    2024. Mediareform
    Designed by - Mediareform
    Logo

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.