Elektronska prijava dece u predškolske ustanove – e-Vrtić – dostupna je u još 26 gradova i opština, te je njihov ukupan broj sada 117, a Niš je jedan od njih. Prijava će trajati do 15. maja i dostupna je u 135 predškolskih ustanova širom Srbije.
Prilikom elektronske prijave automatski se pribavljaju neophodni podaci iz matične knjige rođenih, Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja i evidencije prebivališta, tako da roditelji ne moraju da dostavljaju nijedan dokument za upis deteta, niti da odlaze ni na jedan šalter. Ova usluga dostupna je na portalu eUprava svim registrovanim korisnicima.
Direktorka predškolske ustanove „Pčelica“ u Nišu Svetlana Mitić kažeda su sa e-Vrtićem krenuli oko 10. marta.
Direktorka “Pčelice” Svetlana Mitić
„Aplikacija je zaista zaživela, čak je i u toku vanrednog stanja veliki broj roditelja prijavio svoje dete za e-Vrtić. Za sada imamo oko 700 prijava mališana za upis u našu ustanovu, svi zahtevi roditelja su obrađeni. Mi smo njima poslali povratnu informaciju da su zahtevi obrađeni, i ta deca se sada nalaze na listi čekanja Javne predškolske ustanove „Pčelica“, kaže Mitićeva i dodaje da je ovo veliko olakšanje i za roditelje i za zaposlene, jer roditelji ne moraju da dolaze u kol-centar i čekaju red, da vade razna potrebna dokumenta, već, kako ona kaže, to urade sa dva klika mišem i na taj način dete ostane na listi čekanja predškolske ustanove.
Da je danas preko interneta moguće dobiti razne usluge javne uprave za koje je nekada bilo potrebno čekati u redovima pred šalterima, pokazuje i podatak Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu prema kojem je 42.000 prijava elektronskim putem stiglo za upis dece u vrtiće. Prednosti ovog sistema su ogromne, jer se onaj veći deo posla sada lakše obavlja preko portala e-Uprave, objašnjava direktor Kancelarije za informacione tehnologije i e-Upravu Mihailo Jovanović.
„Prijava dece u predškolske ustanove ili vrtiće od ove godine dostupna je svim roditeljima u Srbiji. Usluga je vrlo jednostavna i podrazumeva da registrovani korisnici na portalu e-Uprave izaberu uslugu e-Vrtić i za pet minuta popune neophodne podatke i prijave svoje dete za upis u vrtić“, isitiče Jovanović.
Iako je e-Vrtić namenjen prvenstveno roditeljima koji su državljani Srbije, pojedine predškolske ustanove pružaju ovu uslugu i ako je jedan od roditelja strani državljanin. Za decu samohranih roditelja, decu žrtava nasilja u porodici, decu sa smetnjama u psihofizičkom razvoju ili iz porodica koje koriste neki oblik socijalne zaštite predškolska ustanova je u mogućnosti da prihvati prijavu elektronskim putem, ali je potrebno da roditelji podnesu relevantnu dokumentaciju kojom dokazuje navedeni status lično u predškolsku ustanovu, navodi se na portalu Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave. Preporuka Kancelarije za IT i eUpravu svim predškolskim ustanovama, u skladu sa trenutnom epidemiološkom situacijom, jeste da se roditeljima omogući da elektronskim putem dostave i ovu dokumentaciju.
Spisak gradova i opština koje pružaju uslugu elektronskog prijavljivanja dece za obdaništa možete pronaći na linku, dok uputstvo kako koristiti uslugu e-Vrtić možete pogledati .
Upis u prvi razred ove godine počeće kasnije zbog pandemije koronavirusa
Upis dece u prvi razred osnovne škole, koji inače počinje 1. aprila, ove godine će, zbog aktuelne situacije i vanrednog stanja, početi kasnije, ali roditelji i drugi zakonski zastupnici od 1. aprila 2020. mogu da stupe u kontakt sa školom u koju žele da upišu dete preko nove usluge „Iskazivanje interesovanja za upis u osnovnu školu“ na portalu eUprava, kao i telefonskim putem. Direktor Kancelarije za informacione tehnologije i e-Upravu Mihailo Jovanović kaže da su, ohrabreni upisom preko portala e-Vrtić, uspeli da preko portala e-Uprave ove godine upišu i decu u osnovnu školu.
Direktor Kancelarije za informacione tehnologije i e-Upravu Mihailo Jovanović
„Upis se sada pomera za 1. jun, ali mi smo, da bi roditelji videli kako sve to radi i da bi stupili u inicijalni kontakt sa školama, omogućili uslugu iskazivanja interesovanja za ovaj način upisa. Sve je takođe preko portala e-Uprave, gde roditelji mogu kao registrovani korisnici da izaberu školu za svoje dete. Negde oko 25. maja biće aktivirana prava usluga upisa u osnovne škole, kada će roditelji moći da izaberu termin gde će moći da upišu svoje dete. Moraće samo jednom da odu do te škole, gde će njihovo dete obaviti razgovor sa psihologom i opet neće morati da nosi nijedan dokument“, ističe Jovanović.
Uputstvo za korišćenje ove usluge možete pronaći ovde.
Na ovaj način, škole će evidentirati zainteresovanost roditelja kako bi okvirno znale koji broj đaka mogu da očekuju. Svi roditelji, koji će koristiti ovu elektronsku uslugu, biće obavešteni o datumu upisa u osnovnu školu čim on bude bio definisan, nalazi se na portalu Uprave po meri svih nas.
Načelnik Školske uprave u Nišu Dragan Gejo ističe da ovaj sistem još uvek nije toliko zaživeo na sajtu Ministarstva. Kako kaže, škole mogu samo da se interesuju, kao i da roditelji mogu da izraze želju da na taj način da upišu svoju decu.
„U vreme pandemije kovida roditelji su svoju decu upisivali u školu elektronskim putem – mejlom sektretaru škole, gde im on odgovori da je dete primljeno i dete se smatra upisanim u školu kada stigne obaveštenje iz škole roditeljima. Isto tako su roditelji zvali i telefonom, tim putem je upisano preko 50 odsto učenika u sva tri okruga Školske uprave Niša – u Pirotskom, Topličkom i Nišavskom. U ponedeljak ćemo imati sastanak povodom e-upisa, polaganja završnih ispita i velike mature, pa ćemo tada imati više podataka za medije“, najavljuje Gejo.
Po definisanju datuma upisa u osnovnu školu, na portalu eUprava biće dostupna usluga zakazivanja termina za upis i testiranje koja će omogućiti roditeljima da jednim odlaskom u školu završe sve procedure oko upisa deteta, i to bez donošenja ijednog dokumenta, kao i da obave testiranje sa psihologom i pedagogom. Škole će u unapređenoj elektronskoj usluzi eUpisa po službenoj dužnosti pribaviti podatke iz matične knjige rođenih, iz evidencije prebivališta, kao i iz zdravstvenog informacionog sistema o obavljenom lekarskom pregledu.
Elektronske usluge deo su ukupne reforme javne uprave u Srbiji, koja treba da javnu upravu učini efikasnijom, transparentnijom i bližom građanima i privredi. Evropska unija snažno podržava reformu javne uprave u Srbiji kao deo procesa pripreme Srbije za članstvo u EU, kaže šef delegacije EU u Srbiji, ambasador Sem Fabrici.
„Reforma javne uprave je ključni korak za članstvo Srbije u Evropskoj uniji. Neophodne su strukturne promene u funkcionisanju i organizaciji centralne i lokalne uprave. Kulturološke promene u odnosu između administracije i građana takođe treba da prate ovaj proces. Reforma javne uprave je jedinstveno sredstvo za uvođenje evropskih principa dobrog upravljanja, u koje spadaju: efikasnost, odgovornost, transparentnost, pouzdanost i iznad svega, uključivanje građana u procese donošenja odluka. Reforma javne uprave donosi i potpunu modernizaciju uprave kroz digitalizaciju informacija i procesa, uključujući nove načine pružanja usluga građanima i preduzećima“, poručuje Fabrici.