Časopis FILAŽ – primer decentralizacije u kulturi

14. broj kinematografskog časopisa FILAŽ; foto: MRCN/B.R.

Ljubitelji filmske umetnosti moći će da uživaju u novom broju filmskog časopisa FILAŽ koji, između ostalog, donosi inetrvju sa Robertom de Nirom sa Sarajevo Film Festivala, reportaže sa festivala u Berlinu, Solunu i Torontu, prikaze filmova „Ustav Republike Hrvatske“, „Pod lupom“, i „Povratnik“.

Govoreći o novom broju, filmski kritičar, pokretač i jedan od članova redakcije ovog časopisa Dejan Dabić istakao je da je za desetak godina izlaženja, FILAŽ uspeo da opstane na tržištu kao jedan od retkih štampanih filmskih časopisa. Saradnju, osim sa domaćim relevantnim filmskim kritičarima i teoretičarima, redakcija ovog časopisa ima i sa kinematografskim autorima iz regiona.

Filmski kritičar, pokretač i član redakcije, Dejan Dabić;
Foto: MRCN/B.R.

Težnja uredništva i redakcije je, kako je istakao Dabić, da se FILAŽ oslanja na tradiciju jugoslovenskih časopisa o filmskoj umetnosti, naričito na sarajevski Sineast koji je u likovnom, kao i u sadržajnom smislu uzor niškom časopisu.

Značajno je istaći da je u jednom trenutku FILAŽ bio jedini časopis takve vrste u našoj zemlji, a izdavan je u Nišu.

 

Filaž se nije pojavio u našem gradu slučajno – on se pojavio u bogatom i razgranatom kinemtografskom kontekstu, kako u dijahronijskoj perspektivi, tako i u sinhronijskom smislu i to treba na poseban način tumačiti, jer se pokazuje da u Nišu ipak postoji ogroman potencijal kada je reč o sedmoj umetnosti,“ napominje urednik FILAŽ-a Srđan Savić.

Kada smo pokretali časopis, naša ideja je bila da osim činjenice da afirmišemo pisanu reč o filmu, i da pokažemo da je moguća decentralizacija u kulturi. Svi ljudi koji su vezani za FILAŽ: redakcija, štamparija, dizajnerski tim iz Niša. Niko nije u Beogradu nešto napravio, pa putovao po Srbiji i na taj način širio decentralizaciju u kulturi, nego je decentralizacija u kulturi krenula iz unutrašnjosti,“ dodao je Dabić.

Urednik ovog časopisa napomenuo je da se u svojim izdanjima bave „aktuelnim kinematografskim trenutkom, pre svega kinematografskom prošlošću na jedan složen, kompleksan i analitičan način“.

Urednik časopisa FILAŽ, Srđan Savić;
Foto: MRCN/B.R.

Ako bi se neko bavio aktuelnošću na površan i kinematografski beznačajan način i pitanjima da li neki autor voli da odlazi u pozorište i šta doručkuje i ako bismo se bavili trivijalnim pitanjima koliko je bilo posetilaca kada je bila premijera filma – to su stvari za dnevne novine da bi ostali istorijski podaci i činjenice koje su potrebne za neka dalje istraživanja – filmski časopis treba analitički i ozbiljnije da pristipa kinematografskim i filmskim fenomenima i pojedinačnim delima“ dodaje on.

Komentarišući filmsku kritiku, Dabić je parafrazirao Mihaila Pantića i rekao da su mejnstrim mediji postali psihološko-propagadni štabovi u funkciji novih filma i serija, iako smo svesni da nije tako.

Nikome nije baš stalo da čuje kritičku reč o bilo kom umetničkom delu“ zaključio je Dabić.

Vreme je da se grad probudi

Filmski, tv i strip kritičar, Branislav Miltojević; Foto: MRCN/B.R.

Jedan od redovnih autora FILAŽ-a, filmski, tv i strip kritičar Branislav Miltojević osvrnuo se na stanje u kulturi rekavši da je „smutno vreme kada je u pitanju razvoj kulture“.

„Čini mi se da smo dosta izgubili i da su mnoge institucije kulture postale sigurne kuće, a ljudi od kreativnog integriteta postaju birokratski apartčiki“, rekao je Miltojević i dodao „U jednom gradu, kome je stalo do kulture, treba da se finansira i ulaže u nove mlade kritičare koji bi razvijali pojedine oblasti medijskog stvaralaštva“.

„Vreme je da se grad probudi“ zaključio je on.