Stvarajući medijski sadržaj, mladi bolje “čitaju” medije

Snežana Milošević, generalna sekretarka Lokal presa, Foto: MRCN/M.B.

Generacije koje su odrastale uz Branka Kockicu, Acu Poštara, „Neven“, „Metlu bez drške“ i slične emisije znaju šta znači svakodnevno informisanje i učenje uz televizijske programe, prilagođene njihovom uzrastu. Danas je sve manje medijskog sadržaja namenjenog mladima, naročito na tradicionalnim, odnosno lokalnim medijima, smatra Snežana Milošević, generalna sekretarka Lokal presa.

Mladi nisu više ciljna grupa lokalnih medija, a zbog teške ekonomske situacije nema ih ni u redakcijama. Lokalne redakcije polako ‘stare’ i, prirodno, još više se udaljavaju od sadržaja za mlade. Nažalost, mediji toga nisu svesni i nemaju potrebu da se okrenu mladima kao perspektivnoj ciljnoj grupi. Čini mi se da smo ranije imali bliže kontakte, barem sa decom školskog uzrasta. Bilo je televizijskih emisija koje su kreirali srednjoškolci, a onda kao da je sve stalo. Činjenica je da mladi prepoznaju i teže nekim drugim medijima, ali takođe i mediji moraju biti svesni da se mladima treba okrenuti kako kroz specifične sadržaje, tako i kroz njima dostupne platforme“, kaže Milošević.

Učešće mladih u kreiranju medijskog sadržaja naročito je bitno sada, kada se oni informišu uglavnom preko društvenih mreža, na kojima se ne proverava istinitost vesti, nema profesionalnog stava i sagledavanja problema iz više ugla, smatra Milošević.

Upravo stoga, neophodno je edukovati mlade i ukazati im na osnove profesionalnog novinarstva, naročito poštovanja novinarskog kodeksa, da bi informaciju koju plasiraju na sebi bliskoj platformi objavili kvalitetno, istinito i profesionalno. Sa druge strane, veoma je bitno i ukazati mladima na primere manipulacije informacijma kako bi mogli da je prepoznaju i kritički se odnose prema njoj“.

Vera u medijsko bolje sutra

Lokal pres treći put kroz projekat „Mladi mediji“, zajedno sa Dojče Vele Akademijom, Asocijacijom medija i Krovnom organizacijom mladih (KOMS), obučava mlade ljude za rad u medijima.

Organizujemo edukativne radionice, letnje novinarske škole za srednjoškolce i radionice naprednog nivoa novinarstva za najbolje polaznike. Mladi novinari na kraju obuke proizvode medijske sadržaje u lokalnim redakcijama, a najbolje od njih nagrađujemo“, priča Milošević.

Polaznici tih radionica zaista žele da se bave novinarstvom, kaže naša sagovornica, a neki od njih kasnije i studiraju žurnalistiku. Osim toga, ona smatra pozitivnim što je 80 procenata polaznika na pitanje da li bi radili na nacionalnom ili lokalnom mediju, odgovorilo na lokalnom, što daje nadu u razvoj novinarstva i „podmlađivanje“ redakcija i u manjim gradovima.

Jovana Jović, glavna i odgovorna urednica portala „YouthVibes“, Foto: MRCN

YouthVibes – mladi koji stvaraju za mlade

Iz prve radionice Lokal presa realizovane u Nišu nastao je „YouthVibes“, srednjoškolski onlajn medij. Glavna i odgovorna urednica ovog portala Jovana Jović kaže da su u ovaj poduhvat krenuli jer su uvideli da današnji mediji ne pišu dovoljno za mlade, a kada pišu, to su obično šture informacije.

Prema medijskom istraživanju, koje je pokrenuo KOMS, o mladima se piše samo kad ostvare izuzetan uspeh, kada razočaraju i, naravno, u političke svrhe. Postoje časopisi koji pišu za osnovce, takav je ‘Hej’ i donedavno ‘Bravo’. Imamo ‘Vice’, koji je portal za mlade, ali njihovi sagovornici uglavnom imaju više od 18 godina. Zato smo mi pokrenuli portal za tinejdžere koji su na prelazu iz mlađeg u odraslo doba. Smatram da mladi ljudi treba da, makar iz hobija, kao što mi radimo, prođu kroz rad medija da bi shvatili kako to funkcioniše. Bombardovani smo informacijama sa svih strana, pa je važno da mladi znaju da prepoznaju one prave“, priča Jović i dodaje da mnogo članova njihove redakcije neće upisati novinarstvo, ali da je ovo za njih izuzetno važno iskustvo.

„YouthVibes“ postoji godinu dana i do sada su objavili preko 150 tekstova za tinejdžere.

Upoznajući se sa osnovama novinarstva, mladi savladavaju osnovne forme ove profesije, ali i ovladavaju javnim nastupom, što im znači za sopstveni razvoj i usavršavanje.

Ukoliko bih govorila o subjektivnim stavovima i procenama nakon dve godine realizacije novinarskih letnjih škola, rekla bih da sam potpuno uverena da će veliki procenat polaznika u svojim stavovima zadržati profesionalnu novinarsku etiku, na kojoj insistiramo na radionicama. Jednostavno, mladi su je zdušno prihvatili i to daje mogućnost da verujemo u bolje medijsko sutra u Srbiji“, zaključuje Snežana Milošević.