Društvene mreže se nikako ne mogu smatrati medijem, kaže Neven Obradović, asistent na departmanu za novinarstvo Filozofskog fakulteta u Nišu. Ipak, zbog velike količine informacija koje se na mrežama mogu naći, neophodno je da njihovi korisnici proveravaju sve što pročitaju ili žele da podele dalje, dodaje on.
Iako ni literatura, a ni zakon, društvene mreže ne smatraju zvaničnim medijim, činjenica je da se baš putem Tvitera, Fejsbuka, pa neretko i Instagrama i TikToka, informiše većina građana, a neretko i sami mediji. Ipak, zbog velikog broja informacija koje može “šerovati” bilo ko ko ima računar ili telefon, neophodno je pristupati im oprezno.
“Društvene mreže same po sebi nisu loše, ali su problem sadržaj i količina sadržaja koje je nemoguće kontrolisati i uopšte proveravati, i onda imamo taj problem da mnogi ljudi veruju tim sadržajima”, navodi Obradović.
Studentima novinarstva i komunikologije profesori savetuju da se prema sadržaju na mrežama odnose kao prema članicima i video prilozima koje čitaju i gledaju u medijima – da sumnjaju, proveravaju, istražuju iz više uglova.
Takođe je važno, navodi Obradović, izabrati kredibilne naloge, grupe i stranice: “Mnogo korisnih informativnih sadržaja može da se nađe na društvenim mrežama ali je važno da se prate pravi kanali”.
Osim što je važno da budemo oprezni u šta od onog što pročitamo verujemo, neophodno je da i sami budemo odgovorni kada delimo neki sadržaj – bilo da su to linkovi sa drugih medija, tuđe ili naše zapažanje i mišljenje.
“Važno je da se sve proveri što se objavi. Kažem, i na ličnom primeru, svaki status, sve proveravam još iz dva izvora jer prosto smatram da nismo ni svesni koliko jedna takva informacija može da napravi dobrih stvari, ali koliku i štetu možemo da napravimo sa nekom neproverenom informacijom“, kaže Obradović.
Društvene mreže, dodaje, mogu biti odličan alat i u novinarstvu, ali i mnogim drugim zanimanjima, ali samo ukoliko se pravilno koriste.
Šta o društvenim mrežama misle studenti novinarstva, a šta medijski profesionalci pogledajte u novoj epizodi naše emisije Media Bookmark.