Trgovci još uvek nisu shvatili da su potrošači njihovi partneri, jer od potrošača oni žive, poručuju iz Centra za zaštitu potrošača „Forum“, povodom obeležavanja Svetskog dana potrošača. Po rečima Jovana Jovanovića, trgovci ne shvataju da je prihvatanje reklamacija njihova najbolja reklama, da tako dobijaju potrošače i da kupce zapravo treba da neguju, čuvaju i dogovaraju se sa njima, a ne da se ponašaju bahato.
„Potrošač ne mora da zna svoja prava, trgovac je profesionalac, on mora da poznaje Zakon o zaštiti potrošača i ne sme da ga krši. A krše ga i te kako, jer kod nas još važi princip da trgovac prvo odbije kupca koji zatraži reklamaciju, bez obzira da li je opravdana ili ne, računajući na to da će on slegnuti ramenima i otići. U najvećem broju slučajeva, tek posle razgovora sa nama trgovac prihvata reklamaciju“, priča Jovanović, koji na čelu „Foruma“ već 17 godina brine o pravima kupaca.
Kako kaže, potrošači često ne znaju da se reklamacija podnosi prodavcu, a ne proizvođaču, i da za to imaju rok od 24 meseca.
Da polako postajemo svesni svojih potrošačkih prava, pokazuje i sajt nikadvise.com, koji su pre dve godine pokrenule mlade Nišlije. Sajt je zamišljen kao mesto gde svoja iskustva mogu izneti oni koji su nezadovoljni uslugama u trgovini ili ugostiteljskim objektima.
Kako najbolje ostvariti prava kao potrošača, zavisi i od vrste kupovine. Kada je reč o kupovini preko interneta, bitno je da građani ne kupuju od oglašivača koji nije pravno lice, odnosno koji nije registrovan u APR-u. Kada se proizvod kupi od privatnog lica, onda je nemoguće reklamirati ga, jer Zakon o zaštiti potrošača reguliše samo odnos između potrošača i trgovca, koji mora biti pravno lice. Ukoliko se preko interneta roba kupi od pravnog lica, kupac po zakonu ima pravo da u roku od 14 dana vrati robu i da mu se vrati novac, čak i bez objašnjenja razloga, kaže Jovanović.
Slično je i sa kupovinama na prezentacijama, gde se ljudi često zalete i kupe nešto što im ne treba, a to često i bude jako skupo.

Najnezadovoljniji potrošači električne energije
„U našem okrugu najviše je reklamacija na odnos Elektroprivrede prema građanima. Na drugom mestu su reklamacije sportske obuće, a zatim mobilni telefoni i bela tehnika“, navodi Jovanović.
Iako je električna energija proizvod najšire potrošnje, to što najviše prigovora potrošača ide upravo na račun distributera struje dosta govori o odnosu prodavca i kupca u našoj zemlji. Ipak, kupci treba da budu svesni da imaju pravo da znaju šta za svoj novac dobijaju, kakav je kvalitet onoga što plaćaju i ko garantuje za njega, te da, ukoliko nisu zadovoljni proizvodom ili uslugom, imaju pravo na reklamaciju.