“Promena” u Nišu?

Predstava Eling i Kjel Bjarne, foto: Teodora Ivkov

Nikola Živanović je glumac iz Niša, koga je ljubav prema umetnosti odvela na sever. U Novom Sadu je, u klasi Borisa Isakovića, završio osnovne studije glume, a master,  na istom fakultetu,  u klasi profesora Harisa Pašovića. Strast mu je teatar apsurda i egzistencijalizam. Povremeno piše poeziju i prozu, komponuje muziku i svira gitaru. Vozi motocikl i govori engleski, francuski i italijanski. Sa engleskog prevodi i pozorišne komade. Nikola je član pozorišta Promena i želja mu je da promene donese u Niš.

Do sad smo igrali po Vojvodini, u Beogradu, po centralnoj Srbiji i u inostranstvu. U južnoj Srbiji i Nišu nismo imali prilike da nastupamo. Niš ima profesionalno, institucionalno i amatersko Akademsko pozorište, ali nije imao dodira sa pozorištem kao što je Promena. Verujem da bi niškoj publici susret sa našim radom bio vredan”, objašnjava Živanović i dodaje da bi njegove kolege i on, kao i nakon svake predstave do sada, ostali da razgovaraju sa kolegama i budućim studentima glume i režije, kojima informacije iz prve ruke mogu biti od velike koristi. “Nastavljamo razgovore sa kolegama i budućim kolegama posle predstava, jer se naš razvoj, kao ni posle studija, ne završava posle premijere.

Izvor: Fejsbuk stranica Predstava Eling i Kjel Bjarne

Pozorište Promena ima podršku Akademije umetnosti u Novom Sadu, gde i održava predstave. Međutim, kako se stalno realizuju nove produkcije, potrebno je više  prostora za rad i nastup, pa mladi glumci sve više gostuju i sarađuju sa drugim pozorištima.

Za sada smo koproducirali sa East-west centrom iz Sarajeva, Bosanskim narodnim pozorištem iz Zenice, Ujvideki sinhazom iz Novog Sada, Srpskim narodnim pozorištem iz Novog Sada, pozorištem Toša Jovanović iz Zrenjanina i  još nekim kulturnim ustanovama”, priseća se Nikola i dodaje da je Promena takođe gostovala u redovnim repertoarima i na festivalima, uz nagrade i ponovne pozive. No, Nikolina želja je da zaigra u rodnom gradu, pred porodicom i prijateljima, pred Nišlijama.

“Pozorište lutaka nam se odazvalo i otvorilo nam vrata za gostovanje predstavom Eling i Kjel Bjarne. Međutim, potrebno nam je 200 rezervisanih karata da bi se karte pustile u prodaju, i da  bismo pokrili troškove. Cena karte bi bila 300 dinara, a igrali bismo 16. juna od 20 časova. Trenutno događaj promovišemo na društvenim mrežama, i nadamo se da će se Nišlije odazvati, i da ćemo konačno igrati u Nišu”, priča Nikola i dodaje: “Nadamo se da ćemo u Nišu otvoriti mogućnost i za neki novi pozorišni proces, jer mi nismo jedna ustaljena ekipa, ni ograničeni na umetnike sa akademije u Novom Sadu. U novim produkcijama učestvuju profesionalci sa najviše volje, etike, misli i stvaralačke snage iz celog regiona.

Izvor: Fejsbuk stranica Predstava Eling i Kjel Bjarne

O Promeni

Pozorište Promena nastalo je 1982. na inicijativu profesora Bora Draškovića i tadašnjih studenata. Između ostalih, osnivači pozorišta bili su Haris Pašović, Radoslav Rale Milenković, Nikita Milivojević, Lidija Stevanović, Miša Belegišanin, Boris Isaković. Pozorište je funkcionisalo 5 godina i potom prešlo u fazu mirovanja.

U februaru 2015. je grupa studenata dramskog departmana Akademije umetnosti u Novom Sadu ponovo pokrenula pozorište Promena sa željom da predstave, ispitne i samostalne produkcije, prikaže što široj publici, da proširi i promeni pomalo monotonu pozorišnu scenu Novog Sada, da mladu publiku dovede u pozorište i da mladim glumcima, koji su istrajni u nameri da igraju, otvori mesto za to po završetku studija.

Profesorski rad Jasne Đuričić, Borisa Isakovića, Nikite Milivojevića, Ljuboslava Majere i Borisa Liješevića, stvorio je osnovu za tri generacije mladih gumaca sa vanrednim glumačkim i kreativnim sposobnostima, i doveo do toga da se ne raziđu posle studija već da naprave progresivno pozorište.

Kao rezultat toga, rodio se organski pokret lišen učmalosti, bezvoljnosti, ravnodušja i sujete, svega što karakteriše mnoga institucionalna pozorišta. U njemu nema ograničenja u pogledu ansambla, teksta, vrste teatra i produkcije. No isto tako, ništa se ne podrazumeva, tako da se sva sredstva i uslovi moraju pojedinačno i iznova obezbediti za svaku predstavu i svako izvođenje.

Za prvih godinu dana odigran je veliki broj predstava i od tad se svakog meseca igra 10 predstava na matičnoj sceni Promene. Najveći deo publike ovog pozorišta čine srednjoškolci i studenti koji su od pojave Promene postali redovna pozorišna publika, a sada je sačinjavaju i stariji ljubitelji pozorišta iz Novog Sada, okoline i Beograda.

I tokom ove sezone, Promena nastavlja misiju, širenja sopstvene energije i delovanja po mestima i ustanovama u kojima ih do sada nije bilo, pred publikom kojoj se još nisu predstavili.