• Vesti
    • Društvo
    • Kultura
    • Zdravlje
    • Ekologija
    • Intervju
    • MRCN teme
    • Blog
  • Slobodni mediji
  • Video
  • Studentski protesti
  • Politika
    • Izbori 2024
  • Kolumne
Facebook Twitter Instagram
  • Vesti
    • Društvo
    • Kultura
    • Zdravlje
    • Ekologija
    • Intervju
    • MRCN teme
    • Blog
  • Slobodni mediji
  • Video
  • Studentski protesti
  • Politika
    • Izbori 2024
  • Kolumne
Facebook Twitter YouTube Instagram
Najnovije
  • Priručnik medijske pismenosti
  • Pres konferencija “Pod krovom podrške”, organizacija “Dan”
  • Vučić bi da se posle 10 meseci “vrati” u Niš gde je “dojadio i Bogu i narodu”, studenti mu poručuju da nije dobrodošao
  • Talite se vašim, a ne našim parama
  • Studenti traže izbore, vlast ih sada ne da – stručnjak ocenjuje da bi time pokazali slabost, ali ih ne isključuje
  • Šta građanima Niša fali u medijima i kako ih informišu za njihov novac – u fokusu javnog foruma Odbora za ljudska prava
  • “Rus” koji je dao vlast naprednjacima nagrađen mestom pomoćnika gradonačelnika Niša
  • Prenos sednice niške Skupštine na dva kanala, Novaković kaže da “građane neće koštati ni dinar”
  • “Bitka” za niško porodilište – vlast optužuje opozicionu Medijanu da koči izgradnju, dr Milić odgovara da je to spin
  • Sednica niške Skupštine konačno zakazana posle 4 meseca, prvih 10 sati prenosiće istovremeno dve televizije, a najavljen je i protest građana
Home»Vesti»Pruga Zaječar – Niš modernizovana, vagoni i dalje ispadaju iz šina, a voz putuje četiri sata

Pruga Zaječar – Niš modernizovana, vagoni i dalje ispadaju iz šina, a voz putuje četiri sata

Media & Reform centarBy Media & Reform centar08/06/2023No Comments
Železnička stanica

Rekonstrukcija pruge Zaječar-Niš završena je decembra 2021. godine. Ipak, posle mesec dana počela je još jedna rekonstrukcija, ovog puta samo jedne deonice. Voz između Niša i Zaječara saobraća od kraja prošle godine, ali prugom koja je koštala pet milijardi dinara, vozovi i dalje putuju četiri sata, a vagoni ispadaju.

Zaječarka Andrijana, kao i mnogi studenti, vozom putuje jer je najjeftiniji vid prevoza. Jedna povratna karta, koja traje 15 dana, jeftitinija je od autobuske. Put vozom jeste najpovoljniji, ali i najsporiji.

Ono je presporo, putuje se maltene četiri sata. I ranije je toliko išao, ali sad vozom idem češće jer i češće putujem, plus je najjeftinije – otkriva nam Andrijana.

Rekonstrukcija ove pruge krenula je 2019. godine nakon tri iskliznuća u roku od mesec dana.

Iskliznuća, prevrnuća i ostale peripetije – od ministarke do lokomotive

Cela ova priča o rekonstrukciji otpočela je 19. januara 2019. oko 22.30. časova kada su kod mesta Jasenovik dve cisterne iskliznule iz šina. U njima se nalazio amonijak, na sreću obezbeđen. 

Nedugo zatim, 10. februara, desilo se još jedno iskliznuće, tri kilometra udaljeno od mesta prethodne nezgode. Ovog puta su to bila pet vagona puna fosforne kiseline. 

Meštani su tada najavljivali blokadu, a pozvana je bila i tadašnja ministarka saobraćaja, Zorana Mihajlović.

Obećali su iz Železnice da rekonstrukcija počinje do 27. februara, ako se to ne desi, smenjivaću direktore – rekla je za tada za medije. 

I zaista, rekonstrukcija pruge, koja gotovo 60 godina nije menjana, počela je 25. februara.

12. decembra 2021. godine na pruzi od Niša do Zaječara ponovo su bili vozovi, o čemu javnost nije ni bila obaveštena. 

Ipak, i posle rekonstrukcije vreme putovanja ostalo je isto, a otkazivanja i kašnjenja su se nastavila.

Meni do sada nije kasnio, niti je bio otkazan voz, ali jeste mom bratu i sestri koji su njime hteli da idu malo pre prvog maja. Nisu im rekli razloge, samo da je otkazan, pa su morali autobusom – kaže Andrijana.

Godinu dana kasnije, nakon što je rekonstruisana i deonica od Niša do Matejevca, voz između Zaječara i Niša nastavio je da saobraća, ali su se nesreće na prugama nastavile. 

Prva se dogodila 29. decembra kada je vagon teretnog voza sa fosfornom kiselinom iskliznuo je iz šina kod sela Vratarnica u blizini Zaječara. 

Do curenja nije došlo, kao ni mesec dana kasnije kada su dve cisterne, takođe sa fosfornom kiselinom, iskliznule iz šina baš na ulasku u stanicu u Zaječaru.

Ni ovo nisu jedinstveni slučajevi. Kako naše istraživanje pokazuje, od remonta pruge pa do četiri puta su vagoni iskliznuli sa šina, dok poslednji primer predstavlja prelom šine.

Iskreno, nije mi svejedno kad čujem da se tako nešto desilo. Kako da znam da sledeći put neće biti voz u kome se ja nalazim? – upitala je zabrinuto Andrijana.

Građavinski inženjer Danijel Dašić kaže da kod nas postoji sveto trojstvo koje se zove projektant, izvođač i nadzorni organ koje stvara Bermudski trougao gde se ruše putevi, urušavaju brda i ispadaju vozovi iz tek rekonstruisanih šina. 

Sve to, kaže, kako bi se izbegla odgovornost.

Neophodno je da se sve dešava onako kako je projektant zamislio, da izvođač obavlja radove u skladu sa tim i da nadzorni organ vrši kontrolu svojim redovnim obilascima koji su po zakonu dnevni – ističe Dašić.

Hronološki prikaz nesreća na pruzi Niš-Zaječar

Putovanje kao večnost

Kada je o brzini kojom vozovi idu na ovoj pruzi reč, Dašić kaže da je veliki problem ovog projekta to što mi ne znamo kakav je to projekat, odnosno da li je reč o rekonstrukciji postojeće pruge koja je bila loša ili rekonstrukciji pruge sa ciljem da se unapredi brzina saobraćaja.

Rekao bih da je nedostatak kvalitetnog uključivanja javnosti, pogotovu stručne javnosti, nedostatak transparentnosti nabavke i izostanak odgovornosti za neizvođene ili loše izvođene radove, nešto što nas vraća na nivo brzine putovanja iz perioda kada su se prve pruge pojavile u Srbiji pre više od stotinu godina – zaključio je Dašić.

Kako kažu iz Železnice, poslednja rekonstrukcija pruge Zaječar-Niš bila je 1961. godine, zbog čega su vozovi na većini deonica ove pruge saobraćali između 10 i 20 kilometra po času. 

Na pitanje koliko je povećana brzina vozova na ovoj relaciji i koliko im je vremena potrebno da pređu 108 kilometara, koliko ima od Zaječara do Niša, preciznog odgovora nema.

Programom poslovanja „Infrastrukture železnice Srbije“ za 2023. godinu predviđeno je da se između Knjaževca i Zaječara uradi kapitalni remont pruge, ukupne dužine 23 kilometra – rekli su nam iz Železnice.

Do tada će neka Andrijana između ova dva grada na jugoistoku Srbije putovati četiri sata, dok će, na primer, neki drugi putnik od Beograda do Novog Sada, razdaljinu 33 kilometara kraću, preći za 25 minuta.

Autor teksta: Jovan Živković

Tekst nastao u okviru Akademije istraživačkog novinarstva Beogradske otvorene škole. 

FacebookTweetLinkedInEmail

Povezane vesti

Konkurs za besplatne obuke za mlade u okviru projekta “Akademija novih zanimanja” Novogodišnji dočeci na trgovima su sve skuplji Tri priznanja FDU za mladu nišku glumicu, među njima i “Brana Đorđević” za najbolju dikciju KC Niš: Još tri pacijenta preminula od koronavirusa
Avatar photo
Media & Reform centar

    POVEZANE VESTI

    Vučić bi da se posle 10 meseci “vrati” u Niš gde je “dojadio i Bogu i narodu”, studenti mu poručuju da nije dobrodošao

    07/05/2025

    Talite se vašim, a ne našim parama

    07/05/2025

    Šta građanima Niša fali u medijima i kako ih informišu za njihov novac – u fokusu javnog foruma Odbora za ljudska prava

    30/04/2025

    Leave A Reply

    Najnovije vesti

    Vučić bi da se posle 10 meseci “vrati” u Niš gde je “dojadio i Bogu i narodu”, studenti mu poručuju da nije dobrodošao

    07/05/2025

    “Rus” koji je dao vlast naprednjacima nagrađen mestom pomoćnika gradonačelnika Niša

    30/04/2025

    Prenos sednice niške Skupštine na dva kanala, Novaković kaže da “građane neće koštati ni dinar”

    29/04/2025

    “Bitka” za niško porodilište – vlast optužuje opozicionu Medijanu da koči izgradnju, dr Milić odgovara da je to spin

    29/04/2025

    Sednica niške Skupštine konačno zakazana posle 4 meseca, prvih 10 sati prenosiće istovremeno dve televizije, a najavljen je i protest građana

    28/04/2025

    Studenti, opozicija i vlast između izbora i ekspertske Vlade

    28/04/2025

    Niški studenti o “Turi do Strazbura”: Životno iskustvo, neopisive emocije i put koji bismo bez sumnje ponovili

    23/04/2025

    Niški Medicinski tvrdi da ima podršku Ministarstva za onlajn nastavu – Slobodni univerzitet ih poziva da se uzdrže od nezakonitog delovanja

    17/04/2025

    Profesori medicine se “požalili” niškom rektoru, podržali studente na protestu i poručili da ne žele protivzakonito da drže nastavu

    15/04/2025

    Studenti niškog Medicinskog pozivaju na veliki protest, njihovi profesori tvrde da se onlajn nastava uvodi protivzakonito

    14/04/2025
    1 2 3 … 151 Next

    O nama

    Projekti

    Uslovi korišćenja

    Impresum

    2024. Mediareform
    Designed by - Mediareform
    Logo

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.