Kako će tačno mediji postupati u slučaju nestanka nekog maloletnog lica, predviđa novi pravilnik Saveta Regulatornog tela za elektronske medije (REM). Ovaj dokument obavezuje medije da hitno informišu građane o nestanku dece i stupa na snagu 20. septembra, dok bi sistem “Amber alert” u Srbiji trebalo da zaživi od novembra.
Kada osoba mlađa od 18 godina nestane pod nepoznatim okolnostima, alarmira se sistem koji treba da pomogne u potrazi. On već postoji u brojnim zemljama sveta, a u Srbiji bi takozvani “Amber alert” trebalo da se primenjuje od novembra meseca. Građani se o nestanku obaveštavaju putem medija, SMS poruka, a obaveštenja dolaze i do aerodroma, graničnih prelaza, tržnih centara, ali se mogu videti i na auto-putevima.
Sistem “Amber alert”, nakon procene policije i tužilaštva, preko kanala masovne komunikacije odmah uzbuni javnost i na taj način znatno povećava mogućnost da u što kraćem periodu nestalo lice bude pronađeno, objasnili su iz Ministarstva unutrašnjih poslova.
Prema ranijim najavama predsednika Centra za nestalu i zlostavljanu decu i osnivača Fondacije “Tijana Jurić”, Igora Jurića, biće potrebno vreme da se omogući svaki od predviđenih načina informisanja građana. Ipak, kako je rekao, implementacija sistema biće završena do 1. novembra. Tim za uvođenje “Amber alert” sistema oformljen je februara ove godine. Njega čine predstavnici više resornih ministarstava, Centra za nestalu i zlostavljanu decu i udruženja “Astra”. Nakon toga je, jula meseca, Vlada Srbije usvojila je zaključak kojim se utvrđuje da je “Amber alert” od značaja za ostvarivanje javnog interesa.
Kako će mediji alarmirati?
Čim sistem zaživi, mediji će imati jednu od ključnih uloga. Novi pravilnik koji je doneo REM 6. septembra ove godine propisuje kako mediji treba da reaguju kada se aktivira “Amber alert”. Pravilnik je 12. septembra objavljen u Službenom glasniku, a stupa na snagu osam dana kasnije.
U slučaju nestanka maloletne osobe do medija najpre dolazi obaveštenje nadležnih organa sa neophodnim informacijama. Oni su dužni su da ga bez odlaganja i onako kako im je poslato, emituju. Od trenutka kada dobiju informacije, mediji će ih prvih osam sati objavljivati na svakih pola sata, a nakon toga na sat vremena. Tako su obavezni da postupaju 48 sati.
Kada Ministarstvo pošalje medijima informaciju da je dete pronađeno, prekida se obaveštenje o nestanku i građani se informišu o tome. Mediji su dužni i da obrišu sve podatke iz obaveštenja o nestanku.