Ukoliko je decembarski račun za struju znatno veći nego dosadašnji u zimskim mesecima, važno je da građani Elektroprivredi Srbije upute reklamaciju, kažu iz Centra za zaštitu potrošača Forum. Daleko veći iznosi na računima, u odnosu na novembar i decembar ranijih godina, su i razlog zašto su im se poslednjih dana obratile brojne Nišlijke i Nišlije. Ima i onih koji prijavljuju da im brojila nisu ni očitana.
Zimski računi za struju se, gotovo po pravilu, otvaraju sa strepnjom. Tri poskupljenja struje u toku prošle godine, ali i nedavni hakerski napadi u EPS-u koje su onemogućili šalterska plaćanja, dodatno su pojačali brigu. Uz sve to, i ovog januara građani širom Srbije prijavljuju znatno veće račune od onih koje su očekivali.
Građani i građanke koji sumnjaju u ispravnost računa bi trebalo da odmah ulože pisanu reklamaciju, kaže Jovana Jezdić iz Centra za zaštitu potrošača Forum.
Potrošač šalje pisanu reklamaciju EPS-u i ono što je veoma bitno je da traži izveštaj o merenju za zadnja tri meseca i kada je to rađeno. Bitno je da reklamaciju na osporeni deo (računa), na osporenu visinu. Ukoliko smatra da je utrošeno za 2-3 hiljade više, on će samo osporavati tu visinu.
EPS ima obavezu da na reklamaciju odgovori u roku od 8 dana. Ukoliko odgovor ne stigne u tom roku, građani se mogu obratiti tržišnoj inspekciji. Reklamacije se često prihvataju, kaže Jezdić, i računi u tom slučaju budu korigovani. Ukoliko reklamacije ne bude prihvaćena, oštećeni se mogu obratiti Centru za zaštitu potrošača, čiji će im pravnici pomoći u daljim koracima.
Greška koju građani mogu da naprave, naglašava Jezdić, je da odbijaju da plate ceo iznos računa, što nije dobro rešenje jer će se dugovanje samo uvećavati.
Bitno je da se plati neosporivi deo i da se to na uplatnici kaže. Onda se samo osporava samo određena visina.
Ni potrošači kojima se odbija reklamacija ne treba da odustaju, jer, podseća, dug zastareva posle 12 meseci. Ono što je bitno je da nastavi sa plaćanjem, prvo neosporivog dela, a potom i ostalih računa, sa tim da se na uplatnici jasno naznači koji se račun plaća.
Podseća da se za sve nedoumice oštećeni potrošači/ce mogu obratiti Centru za zaštitu potrošača Forum, a njihovi pravnici im mogu pomoći i u sastavljanju reklamacije, kao i nalaženju rešenja ukoliko reklamacije bude odbijena.
Novi problem u januaru – neočitana brojila

I dok je deo građana dobio visoke račune, deo njih na računima beleži 0kWh potrošnje. Razlog – neočitana brojila. Zbog toga postoji zebnja da će period obračuna trajati dva meseca, što praktično može da znači ulazak u crvenu zonu i ogromni računi za januar.
Pitanja o tome kako će se građanima kojima stanje na brojilu nije očitano računati potrošnja i po kojim tarifama, naša redakcija poslala je Elektroprivredi Srbije, a potom i Elektrodistribuciji Srbije, na koju nas je EPS uputio. Odgovor nismo dobili do objavljivanja teksta.
O ovom problemu je, sa druge strane, pisalo udruženje potrošača “Efektiva”. Kako kažu, izdavanje računa sa sabranom potrošnjom iz više meseci bilo bi nezakonito i takav bi odmah trebalo reklamirati.
Prema članu 90 Zakona o zaštiti potrošača, račun za usluge od opšteg ekonomskog interesa se izdaje za pruženu i izmerenu uslugu u obračunskom periodu koji ne može biti duži od mesec dana. Dakle, mesečni račun ne može da se odnosi na sabranu potrošnju iz nekoliko meseci unazad već samo na izmerenu potrošnju u mesecu za koji se taj račun izdaje, kažu iz Efektive.
Kako navode, reklamacijom treba zahtevati poništavanje spornog “zbirnog” računa i izdavanje odbijenih, sa odvnojenim vrednostima očitavanja.
Ukoliko je potrošač sam očitavao brojilo, pa je o tome obaveštavao EPS u pisanom obliku, na ta svoja obaveštavanja treba da podseti. Ako obaveštenja o svojim očitavanjima nije slao, to treba da učini kroz reklamaciju.
Oni podstiču građane da šalju reklamacije, jer im je iz iskustva poznato da onda kada se potrošač pobuni protiv “zbirnog računa”, EPS reklamaciju uvaži i pošalje pojedinačne.