Niš je jedan od četiri grada u kom će studentkinje na fakultetima imati besplatne higijenske uloške. Ovo će omogućiti kampanja “Svi za jednu, jedna za sve”, koju su zajednički pokrenule udruženje Ženska inicijativa i Libress, kao odgovor na menstrualno siromaštvo. Cilj je obezbeđivanje godišnje zalihe uložaka za skoro 45.000 studentkinja.
Žene u Srbiji u toku godine moraju da izdvoje bar 8.000 dinara za kupovinu menstrualnih higijenskih proizvoda. Porez na njih je 20%, što Srbiju stavlja na čeono mesto po visini oporezivanja proizvoda za žene u regionu. Osim toga, u našoj zemljji menstrualno siromaštvo nije prepoznato kao problem, kažu organizatorke kampanje.
Kako bi se studentkinjama u Novom Sadu, Novom Pazaru, Kragujevcu i Nišu obezbedili besplatni ulošci, naredna dva meseca će od svakog prodatog pakovanja Libres uložaka 17 dinara biti izdvojeno za nabavku menstrualnih proizvoda.
Kampanja je počela tribinom u Nišu, jer, kažu organizatorke, jug Srbije godinama ima najniže prosečne zarade u Srbiji. Zbog toga je i uložak nekoj ženi osnovni deo potrošačke korpe, dok nekoj drugoj predstavlja luksuz, podsetila je predstavnica studenata niškog Univerziteta Anđela Durmišević. Dodaje da je menstruacija i dalje deo stigme.
Istina je da se sada više priča o temama koje su do pre desetak godina bile tabu. Međutim, ne treba zanemariti problem i kulturu koja potiče iz porodice i tu dolazimo do pitanja – da li smo naučili momke u kući da je uložak u korpi potpuno normalna stvar i da se toga ne treba stideti ili ga kriti. Dilema ne sme biti – hoću li danas da odem i položim ispit ili to neću moći jer nemam novca za uložak – rekla je Anđela Durmišević.
Zbog toga što ne mogu sebi da priušte uloške uopšte ili bar ne u dovoljnoj meri, studentkinje izostaju sa predavanja i ispita i snalaze se na različite načine. Anketa sprovedena na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu pokazala je da zbog visokih cena ovih proizvoda, studentkinje tokom ciklusa koriste čak i krpe.
Projektom “Sve za jednu, jedna za sve” želimo direktno da pomognemo studentkinjama da neometano pohađaju predavanja kao i da im poteškoće u nabavci higijenskih proizvoda ne utiču na obrazovanje – navodi Milica Sekulić iz Ženske inicijative.
Ideja kampanje bila je da podrži mlade žene u četiri regionalna centra u Srbiji, ali i da podsete najširu javnosti da menstrualno siromaštvo nije apstraktni pojam, već pojava koja narušava komfor života, postignuća, potencijalno i zdravlje nemerljivog broja žena.
Učestvovanjem univerziteta u ovoj inicijativi, šaljemo im, verujemo, najsnažniju poruku podrške. Zahvaljujući našim partnerima, visokoškolskim ustanovama u Novom Sadu, Kragujevcu, Novom Pazaru i Nišu, higijenskim ulošcima opremićemo 232 toaleta na fakultetima. Te toalete koristi blizu 45000 studentkinja – istakla je Maša Bašić, predstavnica marketinga kompanije “Essity”.
U Nišu će kampanjom biti direktno podržano 13.000 studentkinja Univerziteta u Nišu.
Inače, udruženje Ženska inicijativa je do sada pomogla parlametnima tri niška fakulteta da za studentkinje obezbede besplatne uloške – Filozofski, Mašinski i PMF. U Srbiji ukupno studentkinje 26 fakulteta imaju tu mogućnost.