Više srpskih i bugarskih preduzeća dobilo je kreativne ideje za unapređenje procesa proizvodnje, a više studenata priliku da direktno učestvuje u poslovanju u poslovanju tih preduzeća, i to u okviru Kreativnog karavana, koji su osmislili Mladi ambasadori iz Niša. Realizovali su ga u saradnji sa Ekonomskim fakultetom u Nišu, srednjom školom „Ivan Vazov“ iz Svoge u Bugarskoj i Fonodacije Kauzi iz Sofije.
Kako bi mladima pomogli da razviju veštine u oblasti preduzetništva, a u isto vreme da preduzećima pomognu da kroz marketing poboljšaju svoje poslovanje, Mladi ambasadori došli su na ideju da bi oni zapravo mogli da rade zajedno. Tako su studenti iz pograničnih regija Srbije i Bugarske proteklih godinu dana bili na praksi u socijalinim preduzećima iz ovih krajeva.
„Mi smo uveli jedan novi model edukacije mladih u realnom okruženju, koji ima zadatak da mladim ljudima pokaže kako mogu da rade sa preduzetnicima i kako kasnije kao preduzetnici mogu da se snađu na tržištu rada u nekim oblastima kao što su kreiranje biznis plana, komunikacija sa tržištem, marketing, pristup internetu, dizajn i sve ono što treba nekom savremenom preduzeću da se snađe na tržištu“, objašnjava Aleksandar Stamenković iz Mladih ambasadora.
Kako kaže, tokom projekta je odabrano 20 mladih ljudi i 10 socijalnih preduzeća, gde su mladi imali zadatak da pre svega upoznaju probleme tog preduzeća, i da kroz neki rad sa mentorima i ekspertima pomognu tom preduzeću da se bolje snađe na tržištu.

Jedan od učesnika Kreativnog karavana je i Marko Stojanović, student master studija na Ekonomskom i Mašinskom fakultetu. Kako kaže, praksu je tokom projekta sticao u više srpskih i bugarskih preduzeća iz različitih oblasti, od onih koje proizvode nakit, zatim mirisne kutije, preko bugarskih firmi koje se bave otpadom, ali i prozvodnjom komponenti za struju, ograda i slično.
„To su uglavnom bila socijalna preduzeća i preduzeća koja imaju ograničena finansijska sredstva za promociju ili plaćanje nekog dodatnog radnika za rešavanje problema koje su imali. Mogli smo da vidimo kako funkcionišu ta mala, socijalna preduzeća i kako im je značajna mala pomoć od studenata koji još uvek nemaju nikakvo iskustvo. Svašta smo naučili, najviše o razlikama između naših i preduzeća iz Bugarske, jer ih ima dosta, s obzirom da oni rade u Evropskoj uniji“, priča Stojanović.
Kako kaže, ovo je za njega ogromno i vrlo značajno iskustvo, s obzirom na to da nije u pitanju jednodnevni rad, već projekat koji je trajao cele godine.
„Problemi i situacije na koje smo nailazili tokom projekta mnogo mi pomažu u sadašnjem radu, jer su oni svuda isti, bilo da je preduzeće malo ili veliko. Siguran sam da će mi ovo iskustvo mnogo pomoći i u budućnosti“, kaže ovaj student iz Niša.
Bilo je dosta konkretnih i korisnih predloga koje su imali za preduzeća sa kojima su sarađivali na projektu: „Preduzeću iz Niša, koje je proizvodilo džemove, rekli smo da promeni ambalažu, dizajn proizvoda, što je dosta unapredilo njihovo poslovanje“.

Projekat je ralizovan tokom prethodne i ove godine, i trajao je nešto duže zbog pandemije tokom koje aktivnosti nisu mogle da teku po planu. Sufinansirala ga je Evropska unija kroz program Interreg IPA prekogranične saradnje Bugarske i Srbije.
„Bio je to jako uspešan projekat, jer je pokazao da novi modeli poslovanja koje smo predlagali odlično funkcionišu. Najbolji primer je firma ’Promontis’ iz Niša, koja je na kraju zaposlila učesnicu ovog programa, da im radi promociju na internetu i kompletni vizuelni identitet za društvene mreže, da im vodi kampanje, komunicira sa mušterijama i slično. To je ono što je ovoj firmi stvarno nedostajalo“, priča Aleksandar Stamenković iz Mladih ambasadora.
Kako kaže, ova organizacija konstanto naporno radi na polju kretivnih industrija i socijalnog preduzetništva. Ovaj projekat je samo početak jedne prekogranične saradnje, jer sada imaju dobre partnere i metodologiju koja dobro funkcioniše.
„U narednom periodu ćemo razvijati ovakve ili slične projekte uz uključivanje mladih – da kroz kreativne industrije pomažu socijalnim preduzećima, a da s druge strane razvijaju veštine koje će njima biti potrebne na tržištu rada, kada budu završili školovanje“.
Inače, Mladi ambasadori su omladinska organizacija koja postoji od 2014. godine. Do danas su realizovali više od 50 projekata i 300 edukacija u različitim oblastima, pre svega kulture, kreativnih industrija, inovacija, preduzetništva i socijalnog preduzetništva.
„Pored toga, aktivni smo u jednoj od najvećih evropskih mreža za socijalno preduzetništvo DIESIS, koja okuplja nacionalne organizacije koje se bave socijalnim preduzetništvom i sveukupno zapošljavaju oko 1.200.000 ljudi na nivou Evropu“.
Ove godine bira se osma generacija Mladih ambasadora. Kako kaže Stamenković, ideja je da ova organizacija mladima bude servis koji će omogućiti da realizuju svoje ideje, da učine nešto dobro za svoj grad i da budu aktivni u svojoj zajednici. Najbitniji događaj i ove godine je „KRENI konferencija“, odnosno konferencija kreativnih industrija koja ima za cilj da pokaže kako kreativne industrije mogu da pomognu rešavanju nekih socijalnih problema u gradu.