• Vesti
    • Društvo
    • Kultura
    • Zdravlje
    • Ekologija
    • Intervju
    • MRCN teme
    • Blog
  • Slobodni mediji
  • Video
  • Studentski protesti
  • Politika
    • Izbori 2024
  • Kolumne
Facebook Twitter Instagram
  • Vesti
    • Društvo
    • Kultura
    • Zdravlje
    • Ekologija
    • Intervju
    • MRCN teme
    • Blog
  • Slobodni mediji
  • Video
  • Studentski protesti
  • Politika
    • Izbori 2024
  • Kolumne
Facebook Twitter YouTube Instagram
Najnovije
  • Na istoku Srbije rastu plate, ali opada broj stanovnika
  • Gradonačelnik Niša “bez pitanja” predložio osnivanje Fakulteta srpskih studija, za to namenili više od 40 miliona
  • Izlazak iz frižidera za glas više, ali na izborima presuđuju pritisci, kontrola medija i zloupotreba institucija
  • Inicijativa “Ctrl+me: Mladi za digitalno dostojanstvo” u vreme ugroženih onlajn prava
  • Prosjačenje u Srbiji – između zarade, prinude i života na ulici
  • Medijski monopol iz lokalnog budžeta
  • Ko su “Instagram političari” u Nišu – Medijski prostor za kritičare vlasti u sve većoj opasnosti
  • Niški student nakon kućnog pritvora – “Težak šamar mojoj građanskoj svesti i ljubavi prema otadžbini, ali ovo je početak kraja”
  • Fakultet za propagandu
  • Istraživanje “Vremena”: Medicinski otpad na jugu Srbije – kako vlast zamenjuje državne ustanove privatnim firmama
Home»Aktuelno»Medijima potrebna samoodrživost, ne preživljavanje

Medijima potrebna samoodrživost, ne preživljavanje

Milica BrankovićBy Milica Branković14/02/2019No Comments
Mediji treba da teže tome da postanu samoodrživi; Foto: MRCN

Kako da mediji, pogotovo lokalni, rade u javnom interesu i budu nezavisni od uticaja, a istovremeno finansijski održivi, pitanje je koje nameće novo digitalno okruženje. Upravo je stvaranje sistema u kom će mediji moći ovako da funkcionišu jedan od ključnih ciljeva koje razvija novi IREX program. Evan Trač, direktor ovog programa u Srbiji, stava je da medijima treba omogućiti samoodrživost, a ne preživljavanje.

„Mi ne podržavamo kreiranje medijskog sadržaja i promenu organizacione strukture medija, kao što je ranije bila praksa, već smo fokusirani na to kakvo je okruženje u kome mediji rade i kako možemo da im pomognemo da se adaptiraju, damo im šansu da postanu nezavisni, odnosno da funkcionišu bez internacionalnih donacija ili bez sufinansiranja od lokalne vlasti“.

Kako kaže Trač, IREX se bavi razvojem biznis modela koji će podrazumevati poboljšanje medijskog sadržaja kako bi odgovarao potrebama publike, kao i korišćenje tehnika i alata koji medijima daju šansu da dođu do novih izvora prihoda. Dakle, promenjen je fokus, otud i nove vrste podrške, među kojima je i ona Asocijaciji onlajn medija (AOM), koja će dalje pomoći kolegama da se snađu u novim uslovima na zahtevnom tržištu.

Nema univerzalnog recepta za uspeh

„Mnogi istaknuti medijski članci postavljaju pitanje da li su digitalni mediji uopšte održivi, ima li biznis modela koji može da ‘radi’? Ovo je globalni problem, a u Srbiji ima i svojih specifičnosti. Da budemo iskreni, ne znamo ima li savršenog načina za funkcionisanje nezavisnih medija u budućnosti. Ne znamo, jer se okruženje menja brzo, tehnologija takođe, kao i očekivanja publike“, kaže Trač, i navodi primer da su ljudi pre nekoliko godina potpuno drugačije razmišljali o Guglu i Fejsbuku nego sada.

„Imamo GDPR (General Data Protection Regulation) situaciju, i ljude koji razumeju da su im lični podaci u riziku, kao i da mediji od tih podataka zarađuju. Medijsko okruženje konstantno se menja. Mi želimo da eksperimentišemo različitim načinima kojima može da se pristupi današnjem medijskom tržištu – da li su to podkasti, aplikacije, da li je to direktno reklamiranje, koji su modeli pretplate, crowdfunding, tj. grupno finansiranje, ili sve zajedno, odnosno kombinacija navedenih modela? Zaista pokušavamo da nađemo odgovor na ovo pitanje. Probaćemo sve i videti šta najbolje funkcioniše“.

Publiku ne treba privlačiti klik-bejt naslovima, već onim do čega joj je stalo; Foto: MRCN

Treba osluškivati potrebe publike

Ne postoji univerzalni recept ni način na koji mediji mogu da postanu samoodrživi i konkurentni.

„Ukoliko pogledate medijsko tržište u Evropi i u SAD, mediji usmereni ka sasvim maloj, ali odanoj publici nekada imaju veoma dobar i održiv biznis model. Ljudima je stalo do konkretnog medija, verni su i podržavaju ga grupnim finansiranjem, sponzorstvom ili reklamiranjem“, kaže Trač.

On preporučuje da, u zavisnosti od konteksta u kojem neko pokušava da razvije određeni biznis model, treba da identifikuje publiku i njene potrebe.

„Publiku ne treba privlačiti klik-bejt naslovima, već onim do čega je njoj zaista stalo. Ključno je shvatiti koje su informacije publici potrebne i pružiti ih na prijemčiv način. Na primer, pokušavamo da razumemo različite načine elektronskog plaćanja u Srbiji koje su mediji nedovoljno istražili i iskoristili. Da li je reč o grupnom finansiranju, sponzorisanju, pay wall-u, ili kombinovanom modelu, da li medijska kuća treba da prodaje majice i šolje u isto vreme, da li je potrebno da imamo različite načine zarade? Odgovor je – sve od navedenog i svaki medij mora da pronađe onaj model koji baš njemu specifično odgovara“, savetuje Trač i dodaje da je krajnja linija oslanjanje na sufinansiranje i inostrane grantove, ali da to nije održivo na duže staze.

Kod nas je najzastupljenije oslanjanje na strane i domaće fondove. Međutim, važno je pomenuti da, ukoliko se izuzme javni servis, koji uzima veliki deo medijskog kolača, u kontekstu sufinansiranja drugima ne preostaje mnogo od medijskog tržišta (tek oko 10 posto). Internacionalni fondovi pak čine oko jedan posto sveukupnog medijskog tržišta.

Trač savetuje da treba istražiti različite biznis modele. Poručuje da neće svi uspeti, ali da ih treba isprobati, jer drugačije mediji neće moći da funkcionišu, niti da postanu samoodrživi.

Pročitajte i:
“Publika je partner, a ne inventar koji se prodaje agencijama”
Lični podaci – nafta digitalnog doba
FacebookTweetLinkedInEmail

Povezane vesti

Evan Trač: Održivost medija u Srbiji na niskom nivou Pokrenuta kampanja „Nezavisni mediji zavise od tebe” Lični podaci – nafta digitalnog doba Novi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti: Građani sigurniji i na mreži
Milica Branković

    Novinarka Media i reform centra Niš

    POVEZANE VESTI

    Na istoku Srbije rastu plate, ali opada broj stanovnika

    23/10/2025

    Gradonačelnik Niša “bez pitanja” predložio osnivanje Fakulteta srpskih studija, za to namenili više od 40 miliona

    22/10/2025

    Izlazak iz frižidera za glas više, ali na izborima presuđuju pritisci, kontrola medija i zloupotreba institucija

    22/10/2025

    Leave A Reply

    Najnovije vesti

    Na istoku Srbije rastu plate, ali opada broj stanovnika

    23/10/2025

    Gradonačelnik Niša “bez pitanja” predložio osnivanje Fakulteta srpskih studija, za to namenili više od 40 miliona

    22/10/2025

    Izlazak iz frižidera za glas više, ali na izborima presuđuju pritisci, kontrola medija i zloupotreba institucija

    22/10/2025

    Prosjačenje u Srbiji – između zarade, prinude i života na ulici

    21/10/2025

    Medijski monopol iz lokalnog budžeta

    20/10/2025

    Ko su “Instagram političari” u Nišu – Medijski prostor za kritičare vlasti u sve većoj opasnosti

    20/10/2025

    Istraživanje “Vremena”: Medicinski otpad na jugu Srbije – kako vlast zamenjuje državne ustanove privatnim firmama

    14/10/2025

    Fakultet za “diplomirane Srbe” u Nišu – između stvarne potrebe i interesa naprednjaka

    13/10/2025

    Epilog odbijanja “Nišvila” na konkursu Ministarstva – otkazi za radnike

    29/09/2025

    Obuka za novinare u Nišu: Izveštavanje o javnim nabavkama na lokalu

    26/09/2025
    1 2 3 … 155 Next

    O nama

    Projekti

    Uslovi korišćenja

    Impresum

    2024. Mediareform
    Designed by - Mediareform
    Logo

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.