Nakon višesatne rasprave o reformi Gradske uprave Niša, odbornici i odbornice niške Skupštine većinom glasova bili su “za” da se ona reorganizuje i da građani sledeće godine dobiju dve nove uprave. Opozicija je najviše kritika imala na to što Uprava već godinama “nije servis građana”, već aktuelne vlasti, uz molbu da ubuduće u njoj rade stručni ljudi, a ne partijski poslušnici. Da će stručnost biti na prvom mestu i da je glavni cilj efikasnost, obećali su predstavnici vladajuće većine.
U sledeću godinu Grad Niš ulazi sa šest starih, ali izmenjenih, i dve nove gradske uprave. Novina je Gradska uprava za lokalni ekonomski razvoj i investicije, a kako je objašnjeno u Skupštini, zapravo se radi o tome da Kancelarija za lokalni i ekonomski razvoj statusno menja svoj položaj i postaje Uprava.
Takođe, biće formirana i Gradska uprava za zajedničke poslove i informaciono-komunikacione tehnologije, a ona će, kako je rečeno, obuhvatati tekuće, redovne i vanredne poslove, kao i informaciono-komunikacione tehnologije. Kao dodatan razlog za osnivanje ove nove uprave je i dolazak e-pisarnice.
Prema rečima čelnika Grada, povećanje broja uprava i izmene u postojećim poboljšaće javne usluge u gradu.
Ova odluka nije samo mera administrativnog tipa. Deo naše strategije jeste napredak i bolji kvalitet svih nas. Razlozi za ovu reformu su efikasnost i ekonomičnost tih uprava u funkcionisanju što će omogućiti bolju koordinaciju i brže reagovanje po potrebi naših građana – kaže gradski većnik Ivan Grmuša.
Gradonačelnik Dragoslav Pavlović je objasnio da neće biti novih nameta, jer neće biti novih zapošljavanja, već samo nova sistematizacija poslova. Rekao je i da je zapravo reč o “transformaciji”, jednoj po nalogu Državne revizorske institucije, jer Kancelarija za lokalni ekonomski razvoj ne može da nosi prefiks “kancelarija” već mora da bude uprava, dok se druga menja kako bi “olakšali posao”.
Iako ovakvo objašnjenje predstavnika vlasti deluje kao formalnost, rasprava oko ove reforme trajala je satima.
Najviše kritika opozicija je imala na račun onih koji rade u upravama, jer smatraju da su to “partijski činovnici”, koji se do sada nisu mnogo mešali u svoj posao, kao i to što će imati status vršilaca dužnosti, što umanjuje njihovu odgovornost.
Istakli su i da će biti više “postavljenih funkcionera” i da to mora da prestane da bi Uprava bila efikasna i “servis građana”, što sada smatraju da nije slučaj, kao i da treba da prestane zapošljavanje onih koji “pune autobuse za mitinge SNS”.
Neophodno je da u tim upravama budu najstručniji i najbolji i da to bude ispred politike i kad to budete radili uvek ćete imati našu podršku, pa predlažem da to budu ljudi koji nisu samo iz SNS-a i SPS-a. Da li je to 6, 8, 10 uprava, ja mislim što manje to bolje, ali važnije od toga je ko će biti na tim mestima, poslušnici ili oni koji rade profesionalno. Kada budete birali izaberite najbolje, oko toga bi valjda trebalo svi da se složimo – istakao je odbornik Dragan Milić.
Gradonačelnik im je odgovorio da načelnici i njihovi zamenici nisu postavljeni stranački, već da je reč o stručnjacima koji u Upravi rade godinama.
Odbornik Đorđe Stanković smatra da je Nišu potreban “holding”, odnosno jedinstvena uprava u kojoj će raditi ljudi koji će preuzimati odgovornost.
Jer nažalost postoji jedna atmosfera da su se u prethodnim vlastima, naročito u prethodnom režimu SNS-a, svi čekali jedno usko grlo, u tom slučaju gradonačelnicu, kako ona kaže tako će oni da urade, nisu se previše mešali u svoj posao. Ja se iskreno nadam da ćete ipak dati odgovornost tim načelnicima da će oni donositi odluke da bi grad brže funkcionisao i lakše – rekao je odbornik Stanković.
Opozicioni odbornici bili su složni u tome da je reforma i racionalizacija neophodna i da ona treba da bude ozbiljna i temeljna, ali su imali različite poglede na to koliko je uprava Nišu potrebno.
Tako je za razliku od Stankovića, odbornica Tamara Milenković Kerković rekla da pozdravlja reformu, ali da nije za to da Uprava bude jedinstvena, jer smatra da tako ne može da bude efikasnija.
Uroš Radulović, šef odborničke grupe naprednjaka, je upravo tu “nejedinstvenu politiku opozicije” kada je reč o broju uprava kritkovao, uz objašnjenje da Nišlije i Nišlijke to i ne treba da zanima, već efikasnost koju vladajuća većina ovom reformom i obećava.
V.d. načelnice gradske uprave za organe grada i građanska stanja Marina Janković je napomenula da nakon reforme neće biti povećan broj zaposlenih, kojih je prema poslednjim podacima 658 na neodređeno vreme.
Ovo nisu samo formalne, već i suštinske promene. Prvi glavni cilj je zadovoljan građanin, a drugi stvaranje poslovne klime, nova radna mesta i time bolji život građana – pojasnila je Janković.
Odbornik Dragan Milić smatra da povećanje broja uprava ne može da bude racionalizacija, kao i da one jesu važne jer su praktično to “gradska ministarstva”, a ono što je pohvalio je što će se neka uprava sada baviti zagađenjem vazduha.
Živimo u ekološkoj bombi, eksplozija je hroničnih oboljenja u gradu zbog lošeg kvaliteta vazduha, dajte da se time bave stručni ljudi – rekao je Milić.
Odbornica Ana Eraković kaže da nije moguće da rashodi ostanu isti nakon ove reforme i da joj nije jasno zašto se to krije, pa je u nekoliko navrata pitala koliko će građane to koštati, jer je to njihov novac.
Odgovor Pavlovića bio je da neće biti novozaposlenih, samo preraspoređivanje ljudi na adekvatna radna mesta da bi sistem bolje funkcionisao i da će to biti jasnije kada bude završena sistematizacija.
Pred sam kraj rasprave o ovoj, tek drugoj tački dnevnog reda, odbornici su većinom glasova, među kojima je bilo i opozicionih (36 “za”), odlučili da nastave sednicu “do iscrpljenja dnevnog reda”, što znači da bi i ova sednica mogla da traje do kasno u noć.