Osnovci iz Donje Trnave uče na otvorenom

Jedna od učionica na otvorenom u Donjoj Trnavi; Foto: FB profil OŠ „Branislav Nušić''

Osnovna škola „Branislav Nušić” u Donjoj Trnavi kod Niša jedna je od škola sa najlepšim dvorištem, koje koristi na najbolji mogući način, s obzirom na to da trenutno ima četiri učionice na otvorenom. Prema rečima direktora ove škole Marka Ristića, ova škola će u narednom periodu imati čak 11 letnjih učionica, tačnije – svako odeljenje će imati svoju učionicu i u školi, i u dvorištu. Na taj način će učenici svakog odeljenja brinuti o svojoj učionici, pa će, pored mogućnosti sticanja znanja na svežem vazduhu, učiti mnogo i o očuvanju prirode i imovine koja pripada zajednici.

Naše školsko dvorište je odvajkada bilo lepo i za primer drugim školskim dvorištima, a mi smo samo nastavili da radimo ono što su naše kolege pre nas. Nema ni jednog razloga da deca budu unutra, kada mogu da budu napolju. Učionice koristimo uvek kada je lepo vreme i kada je moguće nastavu po planu izvoditi u dvorištu. Ako je, npr. hemija, koja mora da se radi u kabinetu, onda se ona radi u kabinetu, ali mnogo stvari može da se radi u dvorištu. Učionice u dvorištu su nam stalno zauzete, zato nam je potrebno još, jer se profesori i deca praktično otimaju o ove četiri koje trenutno imamo“, priča Ristić.

Kako kaže, postojanje učionica na otvorenom naročito se pokazalo bitnim tokom korone, kada je okupljanje dece zbog polaganja prijemnog ili završnog ispita bilo moguće jedino u ovakvim uslovima.

Kada je reč o školovanju u redovnim uslovima, u učionici treba da bude sve što je digitalno i sve što podrazumevaju pametne učionice. Sa druge strane, sve što može da se radi van škole, treba da se radi u dvorištu. Deca su rasterećenija, jer te učionice nisu klasične, sa klupama koje imaju po dve stolice, već su kružne, a imamo i jednu u obliku trougla. Svi gledamo skandinavske škole, i kako su njihova deca stalno napolju, ne vidim ni jedan razlog zbog kog ne bi i naša deca tako radila. Uvek gledamo tuđa dvorišta, a ustvari su i naša prelepa, samo treba da ih iskoristimo“, priča Ristić, direktor jedne od škola sa najlepšim dvorištem, koja trenutno ima 252 učenika.

OŠ „Branislav Nušić” u Donjoj Trnavi specifična je još i po botaničkoj bašti koja trenuto ima 42 familije biljaka i 217 stabala različitog drveća, među kojima su i neke zaštićene vrste – homoljski hrast, ginko biloba, japanski dud i japanska dinja.

Učionica u dvorištu – dobro rešenje i za manjak prostora u školi

I osnovna škola „Stefan Nemanja“ u Novom Pazaru uskoro dobija učionicu na otvorenom koju će, pored učenika, koristiti i profesori, ali i roditelji za sastanke klubova u okviru kojih već dugo rade na poboljšanju uslova u kojima njihova deca uče i odrastaju. Učionicu će đaci moći da koriste od naredne školske godine, a pored toga što će se u njoj održavati redovna nastava iz svih predmeta, ona će podsetiti učenike na važnost boravka u prirodi. Učenici i profesori trenutno zajedno rade na uređenju dela dvorišta koji su odredili za novu učionicu.

Iako 21. vek podrazumeva škole sa pametnim učionicama i korišćenje tehnoloških dostignuća u svakodnevnoj nastavi, jednako je bitno i da postoje učionice na otvorenom, kako bi decu povezali sa prirodom, koja je od velike važnosti za svaki aspekt njihovog razvoja, smatra Rešad Prtinac, nastavnik likovne kulture u OŠ „Stefan Nemanja“.

Na ideju za pravljenje letnje učionice u dvorištu došli smo pre svega zbog nedostatka prostora u samoj školi, ali i zbog novih tendencija u nastavi koje želimo da pratimo. Sada smo tokom korone videli da učenici dosta dobro barataju tehnologijama, čak mnogo bolje nego mi. Izlazak u prirodu, izmeštanje učionica može da izazove potpuno drugačiji efekat na njih, jer na otvorenom prostoru može dosta toga od nastavnog plana i programa da se izvede na malo drugačiji način“, smatra Prtinac.

Kako kaže, sa uređenom učionicom na otvorenom, deca će dobiti novi prostor za učenje i igru, ali će biti i zadovoljniji kada odlaze u školu. Pored toga, učenici će biti aktivniji i motivisaniji da se uključe i u druge aktivnosti uređenja svog okruženja.

Ja mislim da je jako bitno da učenici osete neki sklad sa prirodom, a da je to vezano za nastavu. Nismo u učionici, nemamo četiri zida i plafon, već prirodu i otvoren prostor. To bi i psihološki drugačije delovalo na decu. Naravno, ne samo na njih, nego i za klubove roditelja i nastavnika i sve drugo što ta učionica može da pruži u narednom periodu“, priča Prtinac.

Na ideju za učionicu na otvorenom u Novom Pazaru došao je Klub nastavnika i roditelja ove škole, koji funkcioniše još od 2016. godine sa željom da deci omogući bolje obrazovanje, koje će da bude u skladu sa njihovim potrebama. Klub radi i na edukaciji roditelja i nastavnika o njihovim pravima i obavezama u osmišljavanju programa za decu i deo je  Nacionalne asocijacije roditelja i nastavnika Srbije.

Imali smo potrebu da nešto izmestimo i da sami učenici i roditelji, ali i klubovi u gradu koriste ovu učionicu na adekvatan način. U okviru projekta ’Tvoje mesto u Srbiji’ dobili smo sredstva za prvi deo, u kome ćemo uraditi klupe i stolove za oko 30 učenika i evo sada uređujemo prostor. Trebalo je sve realizovati pre korone, sada smo u vremenskom zaostatku, ali nakon čišćenja ćemo montiraćemo klupe koje će septembra dočekati učenike“, najavljuje Prtinac.

Funkcija Kluba roditelja i učenika jako je vidljiva, smatra on, jer se kroz njega roditelji uključuju u čitavu priču, odnosno tako se škola približava roditeljima, da ih ne interesuje samo učenik i njegove ocene.

Ovako se roditelji uključuju u sam rad škole, ne samo kroz obrazovni deo, nego i kroz sve ostalo što se tiče učenika. Roditelje inače dosta uključujemo, radimo seminare sa njima, obučavamo ih o pozitivnom roditeljstvu, načinima na koji treba da saslušaju svoju decu. Nisu bitno samo usmeriti decu na sport ili vannastavne aktivnosti, već da se, pre svega, poboljša komunikacija sa njima“.

Prema rečima direktora Edina Dugopoljca, osnovna škola „Stefan Nemanja“ jedna je od centralnih gradskih škola, na toj lokaciji se nalazi od 1979. godine i trenutno ima 1100 učenika.

Već dugo je ova škola rasadnik dobrih rezultata učenika, talenata u svim oblastima društvenog života, kako u nauci, tako i u sportu. Aktivno učestvujemo u projektima međunarodnih i domaćih organizacija. Pre tri godine škola je u okviru programa PROGRES-a dobila donaciju sa kojom je uspela da rekonstruiše krov i grejanje, uradi fasadu i dobije nov nameštaj i toalete. Da bismo u potpunosti zaokružili proces rekonstrukcije objekta i dvorišta, ostaje nam samo još da završimo fiskulturnu salu, a nadamo se i kompletnu rekonstrukciju dvorišta. Prvi korak je izgradnja letnje učionice koja će sigurno imati pozitivan odjek kod učenika“, smatra Dugopoljac i dodaje da učenici i njihovi roditelji uvek aktivno učestvuju u svim akcijama koje škola sprovodi i i da im za uređenje škole nikada ne manjka entuzijazam.