Nova pravila koja važe za učenike i nastavnike osnovnih i srednjih škola u Srbiji predviđaju novi način računanja proseka ocena za pojedine razrede, društveno-korisan rad učenika, novi način prigovora na rad nastavnika i tim za krizne događaje. Ovo predviđaju novi i izmenjeni pravilnici koje je donelo Ministarstvo prosvete, što Vladan Ćirić iz Unije sindikata prosvetnih radnika komentariše kao prebacivanje odgovornosti.
Iz Ministarstva prosvete navode da je cilj nekih promena jačanje vaspitne uloge škola i obrazovnog sistema za prevenciju i odgovor na nasilje. Ministarka Slavica Đukić Dejanović kaže da su se zaposleni u školama u kriznim situacijama do sada vodili Priručnikom, koji je definisao određene krizne situacije i preporuke za postupanje zaposlenih. Kaže da je posle događaja u “Ribnikaru” bilo potrebno definisati nove procedure.
Iako određene krizne situacije ne možemo predvideti, svakako možemo raditi na osnaživanju, jačanju zaposlenih u školama za blagovremeno reagovanje u kriznim situacijama u cilju ublažavanja i minimiziranja posledica koji krizni događaj može da ima po fizičko i mentalno zdravlje učenika i zaposlenih i po organizaciju rada i funkcionisanje ustanove, rekla je ministarka i naglasila da upravljanje stresnom situacijom može da umanji posledice stresnog događaja – rekla je ministarka.
Novi pravilnik o prevenciji i sprečavanju nasilja predviđа da škole imaju Tim za krizne događaje, koji je deo Tima za zaštitu od nasilja. Ministarka Đukić Dejanović je za RTS pojasnila je da se u kriznim situacijama formiraju timovi kojima rukovodi direktor škole.
To ne može više da se prepusti individualnom pristupu i kako ko procenjuje. Tačno se zna šta za slučaj požara mora uraditi direktor škole – mora formirati odmah taj tim, mora odmah obavestiti požarnu službu, mora obavestiti roditelje dece koja su u bilo kakvoj vrsti opasnosti, mora sprečiti traume dece koja svaku kriznu situaciju mogu tako doživeti uz pomoć određenih stručnih struktura koje ne pripadaju školi – objasnila je.
Ipak, Vladan Ćirić iz Unije Sindikata prosvetnih radnika smatra da je Ministarstvo donelo pravilnike da bi skinulo odgovornost sa sebe.
Ministarstvo je donelo te pravilnike jednostavno imam osećaj da bi skinulo odgovornost sa sebe i da bi na neki način svu odgovornost prebacilo na škole, na nastavnike, odeljenske starešine, psihologe, pedagoge, direktore. Ranije su imali dosta pritužbi, roditelji su maltene direktno Ministarstvu ulagali pritužbe, školskim upravama – smatra Ćirić.
Pojedine novine ipak nisu naišle na pozitivne komentare među nastavnicima.
Mi do skoro nismo imali ni pravilnik o nasilju, sada imamo i o kriznim situacijama, izdali su neki priručnik koji treba da posluži nama da se mi obučimo i da, pretpostavljam, u narednom periodu i organizuju seminare za obuku i kontradiverzionu kontrolu. Mislim da, pored svega, svih obuka i seminara koje imamo, to bi prevršilo svaku meru i prelilo čašu. Nadam se da tih situacija neće biti. Međutim, sami smo svedoci da je nasilja sve više, da je tih nepredviđenih situacija u školama sve više, a da su obaveze nastavnika i same škole, odeljenskih starešina pogotovu sve veće – kaže on.
Ćirić naglašava da je nasuprot sve većoj odgovornosti nastavnika sve manje onih koji žele da budu prosvetni radnici.
Ministarstvo prosvete objavilo je i nove pravilnike o ocenjivanju učenika u osnovnim i srednjim školama, kao i Pravilnik o društveno-korisnom (humanitarnom) rad čija je svrha razvijanje empatije, solidarnosti, saradnje i aktivizma, pojasnila je ministarka.
Ocena iz vladanja dobija veći značaj
Jedna od novina u školama se odnosi na ocene iz vladanja koje će od drugog razreda ulaziti u ukupan prosek.
Doneti su radi usaglašavanja sa izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, koji je usvojen u novembru prošle godine i predviđa brojčano ocenjivanje vladanja u osnovnim i srednjim školama, počev od 2. razreda osnovne škole – navodi se u saopštenju.
Cilj je da ova mera bude i preventivna, istakla je ministarka Đukić Dejanović. Ona smatra da je važno da učenici znaju da se njihovo ponašanje ocenjuje i da ocena iz vladanja utiče na rezultate i opšti uspeh.
Opet je tendencija ne da ta ocena žigoše dete, da ga ružno obeleži za čitav život i da kaže – on je još u osnovnoj školi imao jedinicu iz vladanja i zbog toga je imao neadekvatan ili lošiji uspeh, nego da ta jedinica iz vladanja opet bude alarm za roditelja, za nastavnika, odeljenskog starešinu, za njegove drugare da vidimo je li možda društveno korisni rad ili je možda aktivnost neka sportska, nešto što treba da mu se preporuči – rekla je Đukić Dejanovićeva u gostovanju na RTS.
Ministarka je objasnila da će prilikom zaključivanja ocene iz vladanja, odeljenjsko veće uzimati u obzir i angažovanje učenika u vannastavnim aktivnostima, zatim u planiranju i realizaciji preventivnih aktivnosti, njegovo ponašanje prema drugim učenicima i zaposlenima, izostanke i drugo.
Novina je i to da će roditelji moći da ocenjuju nastavnike, odnosno propisano je kako postupa škola u slučaju da polovina roditelja podnese prigovor na rad nastavnika.
Ako 50% roditelja jednog odeljenja ocene da se krši zakon, pravila valjanog predavanja, evaluacije deteta, ocenjivanja, ako ocene da to nastavnik ili razredni starešina ne radi korektno, to mogu prijaviti školi, a direktorka i stručno veće ocenjuju da li je prigovor osnovan – rekla je ministarka RTS-u.
Ona kaže i da u slučaju da je prigovor osnovan ne slede nikakve posebne sankcije, već mentorski rad, edukacija. Za ovu novinu u Pravilniku Vladan Ćirić iz Unije kaže da je bilo polemike, jer nekada je jedan roditelj mogao da uloži prigovor, a sada je to povećano na 50 odsto.
Roditelji ukoliko su nezadovoljni mora da dobiju saglasnost ostalih roditelja da bi uložili prigovor. On se ulaže odeljenskom starešini, starešina obaveštava stručno veće, stručno veće razmatra rad nastavnika i ako je potrebno predaje direktoru. Znači ako direktor smatra da određeni nastavnik krši neka pravila, ne radi posao kako treba, on pokreće postupak. Ako je to teži prekršaj postoje sankcije, može doći i do otkaza.
Dodaje da će se tek videti kako će ovo da se sprovede i naglašava da već ima negativnih reakcija od strane škola.