Čak 83 posto mladih nije čulo za postojanje LAP-a – Lokalnog akcionog plana, koji je jedan od najbitnijih dokumenata na mlade i omladinsku politiku. Može se reći da im je rečnik koji nevladin sektor koristi zajedno sa institucijama u gradu, stran. Ovo su samo neki od zaključaka projekta „Zajedno za mlade“ koji su sproveli organizacija Proaktiv i Media i reform centar Niš.
Tokom projekta „Zajedno za mlade“ sa mladima se razgovaralo o obrazovanju, zapošljavanju, informisanosti i omladinskim politikama. Pažnja je bila usmerena na ono što oni u ovim oblastima vide kao probleme.
Oni jesu prepoznali nedostatak neformalnog obrazovanja kao jedan veliki problem. Oni žele da imaju jedan portal, jednu aplikaciju ili sličnu bazu koja će sadržati sve mogućnosti gde mogu da obavljaju svoj staž nakon srednje škole. Mesto gde će moći da steknu neko novo iskustvo. Neka aplikacija koja će ih povezati i pomoći im u unapređenju njihovih kapaciteta nakon srednje škole, kaže Saša Stojiljković.
Takođe, na slične probleme su ukazali i studenti. Oni smatraju da za njih nema dovoljno sadržaja ni po pitanju neformalne edukacije, koja bi im kasnije pomogla pri traženju posla, pokazalo je istraživanje Proaktiva.
Iako je utisak da mladi žele da učestvuju i budu pitani, smatraju i da se sa njima ne komunicira dovoljno.
Institucije treba da unaprede svoje kanale komunikacije definitivno. Nisam siguran da čak i zainteresovani ljudi prate sajt Grada Niša, nisam siguran da mogu najbolje da se snađu. Mladi te kanale ne prate – smatraju iz Proaktiva.
Objavljivani medijski sadržaji namenjeni mladima
Važnu ulogu u projektu imao je i Media i reform centar Niš. Zadatak MRCN-a bio je da poveća broj informativnih sadržaja za mlade u našem gradu.
Bili smo na onim platformama gde se mladi nalaze. Mi jesmo stvarali novinarske sadržaje, to su novinarski članci koji su na našem portalu mediareform.rs. Svi ti sadržaji jesu kreirani u saradnji sa mladima i za mlade. Ipak, da bismo došli do te publike, radili smo dosta na promotivnoj kampanji na društvenim mrežama kako bismo putem tih kanala privukli mlade ljude da se informišu. Teme svih tih sadržaja jesu bile lokalna omladinska politika i kako se zapravo to u praksi primenjuje – kaže Milica Stanković iz MRCN-a.
Iz projekta je proistekao i jedan novi sadržaj za mlade Media i reform centra Niš. Reč je o podkastu RetroGradNi.
Pričali smo o svim rezultatima istraživanja do kojih je Proaktiv došao, ali smo istraživali i teme koje su mladima inače interesantne. Na primer zapošljivost, prekvalifikacije, mentalno zdravlje, teorije zavere…
Kada je reč o aktivnosti mladih, Stankovićeva smatra da su mladi jednako aktivni kao i ranije. Ono što je drugačije je mesto delovanja.
Da bismo došli do onih koji nemaju prilike da budu aktivni, moramo da koristimo neke nove kanale komunikacije. Upravo tome služe društvene mreže i sadržaji koji su multimedijalni poput podkasta – objašnjava.
20 preporuka za poboljšanje statusa mladih u Nišu
Naši sagovornici kažu da je najvažnija promena koja je nastala ovim projektom, upravo povećanje kvaliteta i kvantiteta sadržaja za mlade. U sklopu projekta organizovane su i dve javne debate. Na jednoj od njih, onoj koja je bila na temu omladinskih politika, bilo je 30 mladih ljudi.
Inače, ključni rezultati projekta jesu kreiranje sedam vodećih preporuka i smernica za unapređenje omladinske politike i strategije za mlade Grada Niša, uz dodatak od 13 pojedinačnih predloga. To je ukupno 20 preporuka za poboljšanje statusa mladih i doprinos izradi kvalitetnije Strategije za mlade Grada Niša i pratećeg Lokalnog akcionog plana za naredni petogodišnji period. Preporuke su kreirane od strane mladih koji su učestvovali u projektnim aktivnostima, a bilo ih je više od 280.
Projekat „Zajedno za mlade“ je deo programa programa Beogradske otvorene škole „Mladi i mediji za demokratski razvoj“ koji podržava Švedska. Projekat je realizovao Proaktiv iz Niša, uz partnersku podršku Media i reform centra iz Niša. Trajao je od početka oktobra 2021. godine i završava se maja 2022. godine.