Izgradnja još jednog Naučno-tehnološkog parka, “biznis haba” i studentskog doma samo su neka od obećanja Nišlijama/kama ovih dana. Najave raznih projekata nisu neuobičajene pred izbore, ali je pitanje koliko su realne, smatra novinarka Danasa Zorica Miladinović. Nišlije/ke su ponovo mogle da čuju i obećanje o početku radova na izgradnji železničke obilaznice oko Niša, dok bivši zamenik gradonačelnika kaže da su te tvrdnje “verovatno u funkciji izbora” jer niko to “ozbiljno ne najavljuje”.
Poslednjih dana Nišlije i Nišlijke slušaju o novim/starim investicijama sa adresa kako republičkih, tako i gradskih vlasti. Gradonačelnica Niša i ministar Momirović ponovo su najavili stvaranje “atraktivne biznis zone” na prostoru nekadašnje Elektronske industrije i izgradnju “moćnog biznis haba”.
Dan ranije premijerka Ana Brnabić posetila je Niš i položila kamen temeljac za izgradnju novog Naučno-tehnološkog parka. Ona je istakla i da će Studentski dom, čiji je kamen temeljac postavljen još 2009. godine i čija je izgradnja nekoliko puta najavljivana, biti uskoro izgrađen. Uz garancije da će to biti u kratkom roku, premijerka je zatražila “da im damo malo vremena, dok ne odluče kako”. Obećala je i nove stanove za mlade naučnike. I to nije sve. Pomenula je i izmeštanje pruge iz centra grada a radovi bi, kako je rekla, mogli da počnu do kraja godine.
Ovoliko najava velikih projekata u kratkom vremenskom periodu, novinarku Danasa Zoricu Miladinović uopšte ne čudi. Ona kaže da je vlast stalno u kampanji, ali da se uoči izbora ona samo dodatno intenzivira.
Sada, pred lokalne izbore u Nišu, koji će da budu negde sredinom godine, vlast pojačava tu kampanju. Tako da možemo da očekujemo, što bi se reklo, najezdu državnih funkcionera iz vladajućih stranaka, posebno iz SNS-a koji će nam davati raznorazna obećanja na raznorazne teme. Naravno, među ljudima odnosno biračima se najbolje primaju obećanja o investicijama koje po pravilu donose nova radna mesta i bolji život ljudima – istakla je Miladinovićeva.
Dodaje i da je sve što slušamo o novim investicijama i projektima potpuno očekivano, ali da je pitanje koliko je sve to izvodljivo i realno.
Sva ta obećanja mi smo manje-više slušali i manje-više su bila prekršena, jer su rokovi za realizaciju svih tih objekata, projekata i investicija produžavani – naglasila je novinarka Danasa.
Naša sagovornica ističe da je upravo projekat izmeštanja pruge “najeklatantniji primer” kršenja predizbornih obećanja i podseća da se o tome govori od 60-ih godina prošlog veka.
Koliko sam ja čula stručnjake, doduše krajem prošle godine, nisu početi ni pripremni radovi za izgradnju obilaznice koja podrazumeva i izmeštanje pruge iz Niša tako da zaista ne znamo koliko je realno da to sve bude završeno – kaže ona.
Dodaje i da sve to dobro zvuči, da može da donese političke poene i pridobije birače za sledeće izbore.
Železnička obilaznica oko Niša – novac odobren, ali “potrošen za druge stvari”
Od obećanja do obećanja, od jednog datuma do drugog, ali bez “vidljivih” radova – Nišlije čekaju izmeštanje pruge iz centra grada. Premijerka Brnabić rekla je da je “krajnje vreme da se krene sa izmeštanjem pruge” i da “će videti sa ministrom Vesićem”. Potom je usledilo još jedno obećanje – “do kraja godine krećemo sa radovima”, istakla je premijerka, a prenose Južne vesti.
Ljubivoje Slavković, nekadašnji član radnog tela Ministarstva saobraćaja zaduženog za obilaznicu i bivši zamenik gradonačelnika Niša, kaže da ne očekuje da će se ove godine početi sa tim, jer “niko to ozbiljno ne najavljuje”, te i da je ova nova najava “verovatno u funkciji predstojećih lokalnih izbora”.
Mislim da je isključivi krivac za to gradsko rukovodstvo koje za ove 3 godine nije prstom mrdnulo i kada na tako odgovoran projekat postavite studenta Muzičke akademije, onda vam je jasno da je to mnogo ozbiljan posao da bi to mogao da radi jedan student, a uz to gradsko rukovodstvo nikad nije pokazalo neku ozbiljnu nameru da se tim poslom neko u gradu bavi više – istakao je Slavković.
On dodaje da je ugovor o izgradnji obilaznice potpisan još 2018. godine i da je sve dogovoreno, budući da je su za ceo projekat sredstva obezbeđena iz kredita Evropske investicione banke i granta Evropske komisije, što u zbiru, prema njegovim rečima, iznosi 260 miliona evra. Ipak, “taj novac potrošen je za neke druge stvari”.
Ja se sada bojim da će ta priča biti poprilično zaboravljena iz prostog razloga što ova obilaznica i modernizacija pruge nije ni u čijem interesu osim našem i eventualno Bugara. Ja sam siguran da će to morati da se desi, jer jedino parče pruge od Londona do Istanbula koje nije elektrificirano je ovde, kaže bivši zamenik gradonačelnika.
Na kraju ističe da od 2020. nema informacija o tome dokle se stiglo sa tim projektom i da nije u toku, jer mu je gradonačelnica rekla da “više nije poželjan na tom mestu”.
Pitanja u vezi sa tvrdnjama Slavkovića poslali smo i pres službi Grada, ali nam do objavljivanja ovog teksta nisu odgovorili.
Inače, pokret “Kreni-Promeni” pozvajo je građane da se danas na Trgu kralja Milana od 15.30 pridruže akciji “Ko nas VOZi”, koja ima za cilj pokretanje pitanja izmeštanja pruge iz grada Niša. Kako su u pozivu naveli “ova akcija je od vitalnog značaja za naš grad i njegove građane, te vas pozivamo da podržite naše napore u stvaranju sigurnijeg i efikasnijeg urbanog okruženja”.
Pored lokalnog tima ovog pokreta, sa građanima i medijima će razgovarati i izvršna direktorka Marina Pavlić, kao i direktor kampanja “Kreni-Promeni” Savo Manojlović.