Autorka: Anja Diamant
Nakon tri godine negodovanja građana zbog neasfaltiranog i neobeleženog humanitarnog parkinga kod OŠ „Sveti Sava“, on je konačno rekonstruisan. Međutim, ostaje otvoreno pitanje koliko je tačno novca do sada prikupljeno u humanitarne svrhe s obzirom da postoji razlika od pola miliona dinara u zvaničnim podacima „Parking servisa“ i nadležne uprave.
Saga oko teniskih terena kod OŠ „Sveti Sava“ trajala je godinama, a kada je taj problem konačno rešen javio se prostor usred Opštine Medijana koji je trebalo da dobije namenu. Tadašnja garnitura na vlasti, na čelu sa uhapšenom gradonačelnicom Draganom Sotirovski, rešila je da to bude humanitarni parking.
I to ne bilo kakav, već parking, ispostavilo se, u blatu i rupama i bez asfalta.
Građani od samog otvaranja 2022. godine imaju brojne primedbe koje se tiču ovog prostora. Pre svega je problem njegova dugogodišnja neuređenost, a onda i poverenje u rad institucija. Dok jedni nisu upućeni u to da je reč o humanitarnom parkingu i nadaju se da novac odlazi onima kojima je pomoć potrebna, drugi su upoznati, ali bez jake vere da novac koji daju zaista i ide u humanitarne svrhe.
Znam da je u pitanju humanitarni parking, ali iskreno ne mislim da novac ide u humanitarne svrhe. Možda neki deo sume ide, ali nije navedeno gde i u koju humanitarnu organizaciju to ide, tako da mi je to malo sumnjivo. Najverovatnije novac ide u budžet grada – navodi jedan građanin.
Grad Niš novac prikupljen naplatom na humanitarnom parkingu, kako kažu nadležni, prosleđuje u humanitarne svrhe, odnosno prema rečima Uprave za socijalnu i porodičnu zaštitu, obrazovanje, kulturu i sport, porodicama teško obolele dece.

Zahtevom za pristup informacijama od javnog značaja smo od pomenute uprave dobili informaciju da je u periodu od otvaranja parkinga 2022. do 1. juna 2025. godine od strane JKP „Parking servis“ na račun Grada uplaćeno 2,2 miliona dinara.
Međutim, u zvaničnom odgovoru „Parking servisa“ stoji da su za isti period naplatom na pomenutom parkingu prikupili 2,7 miliona dinara i da su isto toliko i prosledili Gradu.
Evidentna je razlika od pola miliona dinara, a u „Parking servisu“ kažu da je njihova cifra tačna.
Kao društveno odgovorno preduzeće u potpunosti stojimo iza tačnosti navedenih podataka i ističemo da se sva prikupljena sredstva sa ovog humanitarnog parkirališta uplaćuju na namenski račun sa kojeg se dalje, a u skladu sa odlukama nadležnih gradskih organa, sredstva opredeljuju za konkretne humanitarne potrebe i krajnje korisnike tih sredstava – kažu u ovom preduzeću.
Sa druge strane, iz Uprave nije stiglo pojašnjenje o razlici u prikupljenom novcu, a osim zvaničnih odgovora, novinarima nije prosleđena i zvanična dokumentacija. Jedino je dostupna odluka Gradskog veća iz decembra 2024. godine gde se vidi jedna tranša od 1,2 miliona dinara koja je uplaćena porodicama obolele dece koja do sada nisu ostvarila pomoć.

Iz Uprave su rekli da je i drugi milion koji su oni raspodelili takođe otišao porodicama obolele dece, a kako se vidi u odluci Veća reč je o sumama od 200.000 i 250.000 dinara.
Ipak, kada se sve sabere i oduzme i dalje je evidentna i neobjašnjiva razlika od pola miliona dinara koji su „nestali“ na relaciji „Parking servis“ – Uprava – krajnji korisnici pomoći.
U humanitarne svrhe plaća onaj ko ima sreće
Parking na Bulevaru ima istaknuti tablu za „humanitarni parking“, ali se naplata odvija kao i na ostalim mestima u drugoj zoni. Dakle vozači plaćaju cenu parkiranja u „zelenoj“ zoni na isti broj kao da su stali bilo gde u gradu.
U „Parking servisu“ kažu da na humanitarni karakter uplate presudan uticaj imaju kontrolori na terenu, a ne sam način uplate.
Kontrolu naplate parkiranja na humanitarnom parkingu vrše kontrolori u dve smene koji se logovanjem na sistem lociraju na humanitarnom parkingu i svaki njihov opažaj i provera kroz sistem da li je za vozilo plaćena usluga parkiranja evidentira se da je sa te lokacije i samim tim se i SMS uplate u sistemu vezuju kao uplate na humanitarnom parkingu – pojasnili su ranije za Južne vesti.
Drugim rečima, svi oni koji se tu parkiraju, a nisu evidentirani od strane kontrolora, najverovatnije nisu donirali ništa u humanitarne svrhe, iako im je to možda i bio cilj i razlog za parkiranje baš na tom mestu.
Rekonstrukcija prepolovila parking mesta
Posle nekoliko godina parking je konačno preuređen, asfaltiran ali i smanjen.

Umesto 180, sada je dostupno samo 89 obeleženih mesta, dok je za stanare okolnih zgrada omogućena godišnja uplata parking mesta na humanitarnom parkingu. Međutim, godišnja uplata ne garantuje slobodno parking mesto.
Nije mi jasno zašto je parking skraćen. Mnogo stanara ovde ima i dosta nas je kupilo godišnje karte i sada se pitam kada dođu ovde u kafić i plate dnevni parking i plus mi koji ovde živimo i parkiramo, ako se desi da mi nemamo mesto, gde ću ja da parkiram? Nemamo izdvojeno mesto, samo imamo pravo da se parkiramo – kaže jedna Nišlijka.
Drugi deo parkinga koji je nekada bio namenjen za parkiranje vozila, sada čeka na postavljanje dečijeg igrališta i zelenila kako za Belle Amie ističe direktor Direkcije za izgradnju grada Niša, Saša Tasković.
Ovo preduzeće nije odgovorilo ni na jedno naše pitanje u vezi humanitarnog parkinga, ali su redakciji Južnih vesti dostavili dokumentaciju koja se tiče cene rekonstrukcije.

Ovi radovi su koštali preko 77.000 evra, ali ostaje nepoznato koliko će koštati postavljanje igrališta i zelenila, kao i kada će ti radovi početi i koliko će trajati.
Pored toga, otvorilo se i pitanje legalnosti samih radova, na šta je ukazao narodni poslanik i odbornik Narodnog pokreta Srbije u niškom parlamentu Đorđe Stanković.
Parking jeste u Trećim izmenama i dopunama Plana generalne regulacije, ali da bi se projekat radio, mora da postoje plan, urbanistički projekat i lokacijski uslovi. Sve te stvari se trenutno rade bez papira, bez uvida u instalacije koje se nalaze ispod. To govori da ovo rukovodstvo, čak i kada želi da uradi nešto dobro, to radi na loš način. Posebna je tema da li taj parking treba da se nalazi tu jer nedaleko odatle postoji prostor za koji je planirano da bude parking – navodi Stanković.
On takođe kaže da može da se desi da ispod postoje cevi za gas, vodovodne, koje god, te da treba raditi u skladu sa tim. U suprotnom, ako je potrebna neka intervencija, biće neophodno kopanje tek napravljenog parkinga.
Inače, Stanković je Višem javnom tužilaštvu podneo i krivičnu prijavu protiv v. d. direktora Direkcije za izgradnju Saše Taskovića i protiv Đorđa Aleksića, direktora firme Vodogradnja.
Podsećamo da su otvaranju parkinga 2022. godine prethodili protesti roditelja dece koja pohađaju OŠ „Sveti Sava“ zbog nebezbednosti, zagađenja vazduha, ali i zbog gradilišta koje tada nije bilo obezbeđeno po propisima.
Tekst je nastao u okviru novinarske škole Media i reform centra Niš.