• Vesti
    • Društvo
    • Kultura
    • Zdravlje
    • Ekologija
    • Intervju
    • MRCN teme
    • Blog
  • Slobodni mediji
  • Video
  • Studentski protesti
  • Politika
    • Izbori 2024
  • Kolumne
Facebook Twitter Instagram
  • Vesti
    • Društvo
    • Kultura
    • Zdravlje
    • Ekologija
    • Intervju
    • MRCN teme
    • Blog
  • Slobodni mediji
  • Video
  • Studentski protesti
  • Politika
    • Izbori 2024
  • Kolumne
Facebook Twitter YouTube Instagram
Najnovije
  • Na istoku Srbije rastu plate, ali opada broj stanovnika
  • Gradonačelnik Niša “bez pitanja” predložio osnivanje Fakulteta srpskih studija, za to namenili više od 40 miliona
  • Izlazak iz frižidera za glas više, ali na izborima presuđuju pritisci, kontrola medija i zloupotreba institucija
  • Inicijativa “Ctrl+me: Mladi za digitalno dostojanstvo” u vreme ugroženih onlajn prava
  • Prosjačenje u Srbiji – između zarade, prinude i života na ulici
  • Medijski monopol iz lokalnog budžeta
  • Ko su “Instagram političari” u Nišu – Medijski prostor za kritičare vlasti u sve većoj opasnosti
  • Niški student nakon kućnog pritvora – “Težak šamar mojoj građanskoj svesti i ljubavi prema otadžbini, ali ovo je početak kraja”
  • Fakultet za propagandu
  • Istraživanje “Vremena”: Medicinski otpad na jugu Srbije – kako vlast zamenjuje državne ustanove privatnim firmama
Home»Aktuelno»Višestruko marginalizovane žene nevidljive u medijima

Višestruko marginalizovane žene nevidljive u medijima

Tatjana ĐukićBy Tatjana Đukić13/05/2019No Comments
Jelena Višnjić, BeFem / Foto: MRCN/ N.S.

„Žena je i dalje lice koje simbolizuje estradno polje popularne kulture, sa jedne strane, a sa druge, osim hiperseksualizovanog golog tela, ona je u medijima najčešće predstavljena i u ulozi žrtve“, navodi dr Jelena Višnjić, jedna od osnivačica feminističkog kulturnog centra BeFem.

Ona ističe da je žena u medijima predstavljena kroz kategoriju „drugog“, odnosno kroz poziciju koja označava manjak društvene moći.

„Način na koji su žene predstavljene u medijima nije refleksija onoga što je ženski identitet, ni ženska egzistencija“, podvlači Višnjić i dodaje da ukoliko se kritički pristupi medijima, postaje potpuno jasno da su višestruko marginalizovane žene gotovo nevidljive.

Jelena Višnjić, BeFem / Foto: MRCN/ N.S.

„U medijima nećemo videti Romkinje, lezbejke, žene sa invaliditetom, nećemo videti žene koje se bore sa siromaštvom, jer to nisu teme koje uspevaju da prodaju medijski sadržaj. Jedina tema koja opstaje jeste tema nasilja nad ženama, pre svega jer je to vrsta sekundarne viktimizacije, gde se ženski identitet kroz medijske sadržaje ponovo predstavlja kao ‘drugi’, i kroz identitet žrtve. Mrtvo ili isprebijano žensko telo i kontinuum nasilja zadovoljavaju logiku tržišnog kapitala“, navodi Višnjić.

Dodaje i da „mediji nisu samo jedno polje u kojem se odvija borba političke moći, nego i polje u kojem se konstruišu različiti identiteti“.

Dekonstrukcija medijskog narativa – dijagnoza vremena u kojem živimo

„Dekonstruisati medijski narativ jeste uvek dijagnoza vremena u kojem živimo. Oni koji poseduju jednu vrstu legitimiteta nad medijskim diskursom, kreiraju kolektivno pamćenje, ali i kolektivnu budućnost“, objašnjava Višnjić, i ističe da je zbog toga važno delovati u prostoru medijske kulture i učiniti vidljivim žene koje danas jednako učinkovito menjaju savremeno srpsko društvo.

„Žene koje menjaju društvo danas su i one žene koje protestuju već danima protiv izgradnje mini-hidroelektrana u Srbiji. To su hrabre žene u selima Vojvodine koje su ostale u lokalnim zajednicama sa idejom da te lokalne zajednice i menjaju. I zapravo, sve žene koje su odlučile da se bore za bolje i ravnopravno društvo“, objašnjava.

Kako do promene slike žene u medijima?

Rad feminističkog kulturnog centra BeFem usmeren je na bolju vidljivost žena u medijima i uticaj na kreatore medijskih politika da preuzmu odgovornost u ostvarenju rodne ravnopravnosti i ženskih prava kroz promenu raspodele moći u društvu, koja se oslikava u javnom i medijskom prostoru.

Osim različitih feminističkih programa, BeFem medijsku praksu proizvodnje roda menja i kroz projekat „New Voices, New spaces“, koji predstavlja produkciju novih medijskih sadržaja kroz kratke feminističke dokumentarce, podcast epizode i kampanje kako o marginalizovanim i višestruko diskriminisanim ženama, tako i o inicijativama koje menjaju lokalnu zajednicu i transformišu ne samo medijski nego i javni diskurs.

Osim sopstvene produkcije, BeFem novinarima i novinarkama nudi i praktične alate, kao što je Biro Jednakost, koji BeFem razvija već tri godine. Reč je o bazi stručnjakinja u različitim oblastima.

„Biro Jednakost pokazuje da žene postoje, misle i stvaraju znanje u različitim važnim temama iako ne dolaze do medijskih prostora, te ovaj model daje praktičan alat samim medijima“, poručuje Višnjić.

FacebookTweetLinkedInEmail

Povezane vesti

Žena na javnoj sceni (osta)je u granicama tela Žene prave vesti, ali se u njima manje pojavljuju – “ta vest postaje taj vest” Lepši i jači pol – glavni akteri stereotipne medijske scene (VIDEO) Čitanje medija kroz sopstvene naočari
Tatjana Đukić

    Studentkinja doktorskih akademskih studija "Mediji i društvo" Filozofskog fakulteta Univerziteta u Nišu

    POVEZANE VESTI

    Na istoku Srbije rastu plate, ali opada broj stanovnika

    23/10/2025

    Gradonačelnik Niša “bez pitanja” predložio osnivanje Fakulteta srpskih studija, za to namenili više od 40 miliona

    22/10/2025

    Izlazak iz frižidera za glas više, ali na izborima presuđuju pritisci, kontrola medija i zloupotreba institucija

    22/10/2025

    Leave A Reply

    Najnovije vesti

    Na istoku Srbije rastu plate, ali opada broj stanovnika

    23/10/2025

    Gradonačelnik Niša “bez pitanja” predložio osnivanje Fakulteta srpskih studija, za to namenili više od 40 miliona

    22/10/2025

    Izlazak iz frižidera za glas više, ali na izborima presuđuju pritisci, kontrola medija i zloupotreba institucija

    22/10/2025

    Prosjačenje u Srbiji – između zarade, prinude i života na ulici

    21/10/2025

    Medijski monopol iz lokalnog budžeta

    20/10/2025

    Ko su “Instagram političari” u Nišu – Medijski prostor za kritičare vlasti u sve većoj opasnosti

    20/10/2025

    Istraživanje “Vremena”: Medicinski otpad na jugu Srbije – kako vlast zamenjuje državne ustanove privatnim firmama

    14/10/2025

    Fakultet za “diplomirane Srbe” u Nišu – između stvarne potrebe i interesa naprednjaka

    13/10/2025

    Epilog odbijanja “Nišvila” na konkursu Ministarstva – otkazi za radnike

    29/09/2025

    Obuka za novinare u Nišu: Izveštavanje o javnim nabavkama na lokalu

    26/09/2025
    1 2 3 … 155 Next

    O nama

    Projekti

    Uslovi korišćenja

    Impresum

    2024. Mediareform
    Designed by - Mediareform
    Logo

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.