• Vesti
    • Društvo
    • Kultura
    • Zdravlje
    • Ekologija
    • Intervju
    • MRCN teme
    • Blog
  • Slobodni mediji
  • Video
  • Studentski protesti
  • Politika
    • Izbori 2024
  • Kolumne
Facebook Twitter Instagram
  • Vesti
    • Društvo
    • Kultura
    • Zdravlje
    • Ekologija
    • Intervju
    • MRCN teme
    • Blog
  • Slobodni mediji
  • Video
  • Studentski protesti
  • Politika
    • Izbori 2024
  • Kolumne
Facebook Twitter YouTube Instagram
Najnovije
  • “Dve Srbije” i kordon policije između – kako je izgledao apsurd Vučićevog jedinstva u Nišu
  • Trodnevni naprednjački skup u Nišu i dalje tajna, dozvole za postavljanje bine za sada nema
  • Otvorena vrata Press Akademije: Postani deo nove generacije novinara!
  • Priručnik medijske pismenosti
  • Pres konferencija “Pod krovom podrške”, organizacija “Dan”
  • Vučić bi da se posle 10 meseci “vrati” u Niš gde je “dojadio i Bogu i narodu”, studenti mu poručuju da nije dobrodošao
  • Talite se vašim, a ne našim parama
  • Studenti traže izbore, vlast ih sada ne da – stručnjak ocenjuje da bi time pokazali slabost, ali ih ne isključuje
  • Šta građanima Niša fali u medijima i kako ih informišu za njihov novac – u fokusu javnog foruma Odbora za ljudska prava
  • “Rus” koji je dao vlast naprednjacima nagrađen mestom pomoćnika gradonačelnika Niša
Home»Aktuelno»Žene prave vesti, ali se u njima manje pojavljuju – “ta vest postaje taj vest”

Žene prave vesti, ali se u njima manje pojavljuju – “ta vest postaje taj vest”

Anđela StojanovićBy Anđela Stojanović21/10/2016No Comments
Prof. dr Snježana Milivojević i Mladen Velojić na predstavljanju izveštaja sa trendovima o prisustvu žena u medijima u Srbiji i svetu./ Foto: B.R

U srpskim informativnim medijima žene su u programu zastupljene sa 22%, dok je u svetu njihova zastupljenost povećana na 24 procenta. One su najmanje vidljive u vestima o politici i upravljanju, svega 14% u srpskim medijima, a 16% na svetskom nivou, pokazao je Globalni medijski monitoring projekat 2015 „Ko pravi vesti“, koji predvodi profesorka Snježana Milivojević sa Fakulteta političkih nauka u Beogradu.

Rezultati istraživanja predstavljeni su u Media i reform centru Niš nakon čega je usledio razgovor o položaju žena u medijima i rodnoj ravnopravnosti.

Ko pravi vesti u našim medijima, ko su žene i muškarci koji su u njima zastupljeni, o kojim temama govore i u kojim ulogama se pojavljuju – pitanja su na koja je ovo istraživanje pokušalo da dâ odgovor.

„Svet vesti je muški svet. Iako ima mnogo novinarki, mnogo je više prezenterki vesti, što znači da se više vrednuje njihova pojava od njihovog znanja, te je isključivanje i diskriminacija u medijima zapravo deo jednog šireg kulturnog obrasca. Žene su hendikep u informativnom svetu“, navela je profesorka Milivojević.

Istraživanje je pokazalo da su žene najmanje vidljive u temama koje su i najzastupljenije. Rodni jaz je najmanji u izveštavanju o slavnim ličnostima, umetnosti i sportu, a to je 7% svih vesti u našoj zemlji.

Prisustvo žena u vestima po temama; Izvor: Globalni medijski monitoring projekat 2015 „Ko pravi vesti“, prezentacija profesorke Snježane Milivojević

Uloga i funkcija u medijima i vestima

Ženska populacija pak nije samo manjina u medijima, već su i njihove uloge i funkcije manje raznovrsne. Prema podacima istraživanja, u samo 26% vesti one su subjekti vesti, odnosno pojavljuju se kao glavne akterke, i to najčešće kao političarke (40%), što je opet četiri puta manje nego muškaraca.

Žene su uglavnom zastupljene u vestima kao slučajne prolaznice (očevitkinje), laici ili predstavnice glasa javnosti, i tada svega 30-40%.

Samo u pet profesionalnih uloga one su prisutnije od muškaraca: supruge, seksualne radnice, negovateljice, studentkinje / mlade devojke i poznate ličnosti.

prof. dr Snježana Milivojević sa Fakulteta političkih nauka Beogradu
Prof. dr Snježana Milivojević sa Fakulteta političkih nauka Beogradu

„Ženâ u medijima nema u ulozi ekspertkinja, odnosno u ulogama koje definišu vesti. Ekspertkinje su u našim vestima zastupljene svega 7%, što je najmanje od svih zemalja obuhvaćenih istraživanjem“, kaže profesorka Milivojević.

Kada je reč o ženama koje rade u medijima, u našim medijskim industrijama je više reporterki i novinarki nego urednica i vlasnica, podaci su istraživanja. Žene su manje zastupljene i u regulatornim telima i upravnim odborima medija, pokazuju podaci.

„U našim medijima možemo primetiti tri procesa simboličkog nipodaštavanja žena, a to su trivijalizacija, objektifikacija i glamurizacija ženske pojavnosti“, objasnila je prof. dr Snježana Milivojević.

Novi mediji – stara mizoginija

Slični trendovi važe i u novim, digitalnim medijima, pokazalo je istraživanje. Žene se i u ovim medijima isključivo targetiraju na rodnoj osnovi, što pokazuje da su novi mediji ujedno i novi načini isključivanja žena.

„Većina onlajn medija ne potpisuje novinare i novinarke, što je dovelo do tzv. rodnog slepila i anonimnosti koji svakako ne znače rodnu ravnopravnost. To što se ne vidi da li je novinar ili novinarka, ne znači da je ravnopravnost ispoštovana“, navela je profesorka Milivojević. „Uprkos svim demokratskim očekivanjima od digitalnih medija, izgleda da se neki stari obrasci prenose u taj novi medjski svet“, dodala je ona.

U istraživanju se navodi i pojam sajber seksizam ‒ veliki broj negativnih komentara i agresivnog ponašanja na mrežama isključivo vezanih za žene. „I novinari su izloženi negativnim komentarima, ali nikad zbog toga što su muškarci. To je sada alarmantna pojava, koja nije samo izraz mizoginije već ozbiljan problem, koji ugrožava slobodu izražavanja“, naglasila je profesorka Milivojević.

Šta kažu stručnjaci?

Nakon predstavljanja rezultata istraživanja održana je i tribina o ulozi medija u postizanju rodne ravnopravnosti, kao i razgovor o rodu i medijima u Srbiji, posebno u lokalnoj sredini.

„Zastupljenost žena u medijima može se uporediti sa zastupljenošću građana u medijima. Čak i kada su bitni događaji u fokusu, građani se pitaju o trivijalnim stvarima za irelevantne teme“, rekao je direktor Media i reform centra Mladen Velojić, moderator tribine.

Svoja mišljenja o rodnoj ravnopravnosti u medijima izneli su profesorka Pravnog fakulteta u Nišu Natalija Žunić, novinarka i suvlasnica City radija Ivana Petrović, direktorka i glavna i odgovorna urednica televizije Zona plus Slađana Ostojić, novinar i asistent na Departmanu za novinarstvo Filozofskog fakulteta u Nišu Velibor Petković, Marija Stojanović, koordinatorka Centra za devojke, i Maja Kamenov iz Centra za razvoj civilnih resursa.

Maja Kamenov, Slađana Ostojić, Marija Stojanović, Velibor Petković, Ivana Petrović, Natalija Žunić u Media i reform centru Niš
Maja Kamenov, Slađana Ostojić, Marija Stojanović, Velibor Petković, Ivana Petrović, Natalija Žunić u Media i reform centru Niš

„Mediji kod nas konstruišu i rekonstruišu stvarnost, a žene su u tim istim medijima nevidljive”, navela je profesorka Žunić. „Naše društvo je par excellence rodno neravnopravno društvo sa mizogenom kulturom. Postoje pravni standardi regulacije onoga šta se objavljuje u medijima, uključujući i pitanje rodne ravnopravnosti, ali mi ih ne primenjujemo“, naglasila je prof. dr Natalija Žunić.

„Diskriminatorsko izveštavanje o ženama je tema o kojoj se mora javno govoriti. One se pojavljuju u rubrikama crne hronike na sraman način. Mnogo primera pokazuje besramno ponašanje novinara i medija kada izveštava o ženama“, rekla je novinarka Ivana Petrović. Ona je objasnila da žene čine dobar deo upravljačke strukture radio-stanica i istakla da su trenutno najmoćnije osobe u radijskom svetu upravo žene.

O ohrabrujućem broju žena na televiziji i u programu govorila je direktorka TV Zona plus Slađana Ostojić.

„Televiziju Zona plus vode žene. Takva struktura podrazumeva da su one više uključene u naš program. Međutim, često se dešava da žene iz profesija u kojima dominiraju muškarci često oklevaju da gostuju na našoj televiziji“, rekla je Slađana Ostojić. „Problematičan je i taj preovlađujući stav o ženama u medijima, a to je da smo avanturistkinje, lakomislene, da trčimo sa raznim muškarcima na razna mesta. Kada muškarci to rade, oni su veliki novinari istraživači“, dodala je glavna i odgovorna urednica uz citiranje novinarke Tamare Skrozze: „Kada muškarci novinari ostare, oni su bardovi novinarstva, a kada novinarke ostare, one su babe“.

Žene kao ekspertkinje u vestima; Izvor: Globalni medijski monitoring projekat 2015 „Ko pravi vesti“, prezentacija profesorke Snježane Milivojević

Ustaljenim pitanjem ‒ da li muškarci uopšte mogu da govore o položaju žena, počeo je svoje izlaganje Velibor Petković. „Žene koje su na visokim pozicijama počinju da koriste muški princip, preuzimaju mušku matricu izveštavanja. I tada ta vest postaje taj vest! Takav način razmišljanja je ubitačan. Ukoliko ste ravnopravni, onda se muškarcima čini da ta ravnopravnost nije u redu, pa se tumači kao favorizovanje žena. Vrlo je važno još u ranom detinjstvu učiti o ravnopravnosti, a to znači da i u porodici mora biti potpune rodne ravnopravnosti“, objasnio je on.

 

Nijedan muškarac nije čistačica ili stjuardesa

Na tribini je bilo reči i o rodno senzitivnom jeziku, njegovoj upotrebi i zastupljenosti u medijima.

„Rodno senzitivni jezik malo je zastupljen, a veoma bitan zbog prepoznatljivosti žena. I dalje muški rod koristimo kao objektivan, što žene čini nevidljivim“, objasnila je Marija Stojanović. Ona je rekla da ne postoji univerzalna reč za neke ženske profesije, navodeći primer da nije bitno reći sutkinja ili sudinica, već je bitno težiti ka uvođenju tih termina. Ipak, manji su problemi kada treba napraviti mušku reč za neku koja je standardna u ženskom rodu, pa „nijedan muškarac nije čistačica ili stjuardesa“, nadovezala se profesorka Snježana Milivojević.

Kao jedno od mogućih rešenja rodne neravnopravnosti, Maja Kamenov iz Centra za razvoj civilnih resursa pomenula je implementaciju rezolucije 1325 Saveta bezbednosti koja se upravo bavi pitanjima rodne ravnopravnosti i uključivanjem žena u donošenje važnih odluka.

„Profesionalni standardi u novinarstvu, odnosi moći u medijskoj industriji, i kulturni i politički kontekst svake zajednice predstavljaju tri nivoa pregovora kojima se redifinišu mediji“, navela je profesorka Snježana Milivojević kao jedan od zaključaka tribine.

Globalni medijski monitoring projekat jeste najduže i najobimnije svetsko istraživanje o rodu u medijima. Počelo je 1995. kada su istraživači volonteri u 71 zemlji širom sveta posmatrali prisustvo žena u svojim nacionalnim radijskim, televizijskim i štampanim vestima. Peti Globalni medijski monitoring projekat sproveden je 25. marta 2015. u 114 zemalja, a obuhvatio je preko 2000 medija. U Srbiji je istraživanjem obuhvaćeno 18 informativnih medija, uključujući i njihove sajtove i naloge na društvenim mrežama. Predstavljanje rezultata istraživanja u Srbiji organizuje Misija OEBS.

FacebookTweetLinkedInEmail

Povezane vesti

Zašto obrazovanje ne sme imati rod? (VIDEO) Lepši i jači pol – glavni akteri stereotipne medijske scene (VIDEO) Žena na javnoj sceni (osta)je u granicama tela Višestruko marginalizovane žene nevidljive u medijima
Anđela Stojanović

    POVEZANE VESTI

    “Dve Srbije” i kordon policije između – kako je izgledao apsurd Vučićevog jedinstva u Nišu

    18/05/2025

    Trodnevni naprednjački skup u Nišu i dalje tajna, dozvole za postavljanje bine za sada nema

    15/05/2025

    Vučić bi da se posle 10 meseci “vrati” u Niš gde je “dojadio i Bogu i narodu”, studenti mu poručuju da nije dobrodošao

    07/05/2025

    Comments are closed.

    Najnovije vesti

    “Dve Srbije” i kordon policije između – kako je izgledao apsurd Vučićevog jedinstva u Nišu

    18/05/2025

    Trodnevni naprednjački skup u Nišu i dalje tajna, dozvole za postavljanje bine za sada nema

    15/05/2025

    Vučić bi da se posle 10 meseci “vrati” u Niš gde je “dojadio i Bogu i narodu”, studenti mu poručuju da nije dobrodošao

    07/05/2025

    “Rus” koji je dao vlast naprednjacima nagrađen mestom pomoćnika gradonačelnika Niša

    30/04/2025

    Prenos sednice niške Skupštine na dva kanala, Novaković kaže da “građane neće koštati ni dinar”

    29/04/2025

    “Bitka” za niško porodilište – vlast optužuje opozicionu Medijanu da koči izgradnju, dr Milić odgovara da je to spin

    29/04/2025

    Sednica niške Skupštine konačno zakazana posle 4 meseca, prvih 10 sati prenosiće istovremeno dve televizije, a najavljen je i protest građana

    28/04/2025

    Studenti, opozicija i vlast između izbora i ekspertske Vlade

    28/04/2025

    Niški studenti o “Turi do Strazbura”: Životno iskustvo, neopisive emocije i put koji bismo bez sumnje ponovili

    23/04/2025

    Niški Medicinski tvrdi da ima podršku Ministarstva za onlajn nastavu – Slobodni univerzitet ih poziva da se uzdrže od nezakonitog delovanja

    17/04/2025
    1 2 3 … 151 Next

    O nama

    Projekti

    Uslovi korišćenja

    Impresum

    2024. Mediareform
    Designed by - Mediareform
    Logo

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.