Istorijski uspesi niškog aerodroma ili uspeh na kašičicu?

Aerodrom
Aerodrom "Konstantin Veliki" Niš; foto: MRCN/B.R.

Iako planirani dugoročnom strategijom razvoja niškog aerodroma, izgradnja novog kontrolnog tornja na Aerodromu “Konstantin Veliki”, premašivanje broja od pola miliona putnika i četiri hiljade tona kargo prevezene robe u 2018. godini nisu realizovani. Ipak portal FlyFromNiš najavio je slične planove za 2019. godinu.

Sa druge strane, u toku prošle godine, niški aerodrom beleži određeni pad poslovanja. Na ovakav scenario upozoravali su iz Inicijative “Ne damo niški aerodrom” tokom protesta protiv poklanjanja Aerodroma Konstantin Veliki državi.

Naime, kako je objavljeno na zvaničnom sajtu Aerodroma, broj putnika na kraju 2018. godine porastao je za svega 6%, dok je broj letova opao za 5.1% u odnosu na kraj 2017. godine. Brojka od pola miliona putnika nije dostignuta. Kargo prevoz niškog aerodroma pao je za 73% u odnosu na kraj pretprošle godine, pa je skoro sedam puta manje robe prevezeneno od planirane četiri hiljade tona. Broj linija na Aerodromu “Konstantin Veliki”, smanjio se sa 11 na 9, ali najavljen je povrtak WizzAir-ove linije Niš-Malme za sredinu aprila. Sumirajući godinu za nama, portal FlyFromNiš ocenio je da je niška vazdušna luka ostvarila novi istorijski rekord.

Danijel Dašić iz Inicijative Ne damo niški aerodrom, ne ocenjuje ovakve rezultate kao uspešne.

“Treba imati u vidu da je aerodrom u poslednje tri godine svake godine duplirao svoj broj putnika, linija, prometa i prihoda. Prvi put smo imali stagnaciju prošle godine. Može se nazvati stagnacijom jer smo imali desetkovan kargo prevoz”, navodi on i napominje da bi pravi uvid u poslovanje bilo preko tromesečnog izveštaja, međutim podseća da je poslednji tromesečni izveštaj objavljen na sajtu aerodroma bio za prvi kvartal 2018. godine.

Naknadno ulaganje u niški aerodrom 110 miliona dinara

Protest protiv poklanjanja niškog aerodroma; foto arhiva: MRCN/N.S.

Iako je u toku procesa odluke o preuzimanju Aerodroma “Konstantin Veliki” bilo obećanja da će država ulagati, krajem godine u Budžetu Republike Srbije nije bilo posebne stavke koja se tiče niškog aerodroma. Ipak, 110 miliona dinara izdvojeno je za “Konstantina”, ali Dašić navodi da se ta budžetska linija odnosi na pomoć nefinansijskim organizacijama u koje, između ostalih, spada i Službeni glasnik. On ističe da je to pod direktno ingerencijom Vlade Srbije, ali da niški aerodrom treba da bude finansiran pod drugim uslovima.

“Jednostavno, pošto su priterani uz zid velikim brojem dokaza da su “zaboravili” da ubace aerodrom u budžet – sada pokušavaju da urade na posredan način i mi treba da im verujemo na reč isto kao kada su rekli da će Niš biti novi glavni aerodrom, da će milione evra uložiti. Sada imamo situaciju da se planira dvesta-trista hiljada evra koji će biti uloženi u aerodrom”, kaže Dašić.


Nadležni Aerodroma dali su obećanje našoj redakciji da će poslati odgovore koji se tiču unapređenja aerodroma, otvaranja novih avio-linija i problemu sa kargo prevozom. Ipak, do objavljivanja ovog teksta odgovori sa aerodroma nisu stigli
.

Naš sagovornik iz Incijative Ne damo niški aerodrom navodi da je, ipak, najsumnjivije u čitavoj ovoj situaciji što se sve transakcije vrše preko preduzeća “Aerodromi Srbije doo.

Ovo preduzeće je imalo promet od oko četiri hiljade dinara preko plate direktora i sekretarice u 2017. godini. To je neozbiljno kao kada biste dali nekoj trafici da vodi investicije Grada Niša, recimo”, ističe Dašić.

Iako protesti koje je organizovala inicijativa “Ne damo niški aerodrom” nisu uticali na odluku odbornika o poklanjanju aerdoroma, inicjativa je nastavila borbu za povratak aerodroma gradu na sudu. Trenutno, navode, vode se paralelno postupci pred Upravnim i Ustavnim sudom, a procesi pred Tužilaštvom i Osnovnim sudom u Nišu uskoro počinju.

“Sve je sada na institucijama sistema, a nadamo se institucije sistema neće biti na strani sistema, već građana”, zaključuje Danijel Dašić.