• Vesti
    • Društvo
    • Kultura
    • Zdravlje
    • Ekologija
    • Intervju
    • MRCN teme
    • Blog
  • Slobodni mediji
  • Video
  • Studentski protesti
  • Politika
    • Izbori 2024
  • Kolumne
Facebook Twitter Instagram
  • Vesti
    • Društvo
    • Kultura
    • Zdravlje
    • Ekologija
    • Intervju
    • MRCN teme
    • Blog
  • Slobodni mediji
  • Video
  • Studentski protesti
  • Politika
    • Izbori 2024
  • Kolumne
Facebook Twitter YouTube Instagram
Najnovije
  • Na istoku Srbije rastu plate, ali opada broj stanovnika
  • Gradonačelnik Niša “bez pitanja” predložio osnivanje Fakulteta srpskih studija, za to namenili više od 40 miliona
  • Izlazak iz frižidera za glas više, ali na izborima presuđuju pritisci, kontrola medija i zloupotreba institucija
  • Inicijativa “Ctrl+me: Mladi za digitalno dostojanstvo” u vreme ugroženih onlajn prava
  • Prosjačenje u Srbiji – između zarade, prinude i života na ulici
  • Medijski monopol iz lokalnog budžeta
  • Ko su “Instagram političari” u Nišu – Medijski prostor za kritičare vlasti u sve većoj opasnosti
  • Niški student nakon kućnog pritvora – “Težak šamar mojoj građanskoj svesti i ljubavi prema otadžbini, ali ovo je početak kraja”
  • Fakultet za propagandu
  • Istraživanje “Vremena”: Medicinski otpad na jugu Srbije – kako vlast zamenjuje državne ustanove privatnim firmama
Home»Aktuelno»Ljudi više veruju medijima koji štite njihove lične podatke

Ljudi više veruju medijima koji štite njihove lične podatke

Milica BrankovićBy Milica Branković09/04/2019No Comments
Bojan Perkov, SHARE fondacija, foto: MRCN

Građani bi trebalo da se informišu o tome ko sve i zašto prikuplja njihove lične podatke i kako ih dalje koristi, smatra Stefan Marković, novinar portala Južne vesti. Ovo bi trebalo da reguliše novi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, koji stupa na snagu 21. avgusta ove godine.

Stefan Marković, novinar Južnih vesti, screenshot MRCN

„Vrlo je važno zakonski regulisati šta bi smelo da se radi sa ličnim podacima, a šta ne, ali i mediji moraju da se edukuju kako bi implementirali GDPR, odnosno da budu obazrivi pri ‘baratanju’ podacima o ličnosti”, kaže Marković.

GDPR (General Data Protection Regulation) je opšta uredba Evropske unije o zaštiti podataka o ličnosti, odnosno novi pravni okvir koji uređuje pitanja obrade ovih podataka. Specifičnost Zakona o zaštiti podataka o ličnosti predstavlja novinarski izuzetak, koji podrazumeva da novinar u obavljanju svog posla može da prikuplja lične podatke, ali samo u svrhu informisanja javnosti o temama koje su od javnog interesa.

„Mediji će smeti da prikupljaju podatke koji su im potrebni za određene svrhe, ako kontaktiraju ljude povodom svojih usluga, ali neće smeti da im traže matični broj ili nešto slično, što apsolutno ne odgovara svrsi za koju se ti podaci koriste“, kaže Bojan Perkov iz SHARE fondacije.

On dodaje da će primena GDPR-a biti od velike koristi za građane, jer će dobiti povišene standarde zaštite podataka o ličnosti, samim tim njihovog prava na privatnost.

„Građani će moći detaljnije i bolje da se informišu o tome ko prikuplja njihove podatke i zbog čega, šta radi sa tim podacima, a ukoliko žele, mogu da traže obustavu obrade ili brisanje tih podataka“, navodi Perkov.

Mediji koji su i do sada svoj posao radili savesno nemaju potrebu da se plaše primene Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.

„On im mogućava da na bolji način mapiraju i vide šta tačno prikupljaju od podataka, za šta im trebaju i da li im uopšte trebaju. Tako mogu da se oslobode nepotrebnih podataka i sebe rasterete razmišljanja da li će ih neko kazniti, da li će biti odgovorni na neki drugi način, ili pak pretrpeti reputacionu štetu na tržištu, jer im građani neće verovati“, savetuje Perkov i dodaje da će se građani svakako više uzdati u medije koji poštuju prava građana i Zakon o zaštiti podataka o ličnosti.

Pored mapiranja podataka koje mediji sakupljaju, vrlo je bitno osmisliti način na koji će štititi te podatke.

U primeni zakona i rešavanju problema na koje medijski radnici nailaze u prilagođavanju svog poslovanja sa GDPR-om, mediji mogu da se obrate povereniku za zaštitu podataka o ličnosti, ali i SHARE fondaciji. Ona je uradila istraživanje i objavila publikacije sa smernicama u vezi sa alatima koji im mogu pomoći u prilagođavanju novom zakonu.

Po Zakonu o zaštiti podataka o ličnosti, najviša novčana kazna je dva miliona dinara, ali tu su i druge mere, kao što je obustava obrade podataka koju poverenik može da izrekne.

Mediji koji su i do sada svoj posao radili savesno nemaju potrebu da se plaše primene GDPR-a, foto; MRCN

Kako što bolje zaštititi svoje lične podatke?

Po rečima Perkova, građani prilikom korišćenja mobilnih uređaja seju podatke na sve moguće strane i pitanje je ko sve može da ima pristup njima i na koji način mogu da se zloupotrebe.

„Ne treba zbog toga niko da bude tehnofob, naročito jer smo prinuđeni da u svakodnevnim poslovima koristimo tehnologiju, a to znači da se naši podaci o ličnosti prikupljaju sa svih strana. Građane bih savetovao da vode računa o tome kome ostavljaju podatke, da pitaju u koju svrhu će se koristiti i da svoja prava istaknu prema onome ko rukuje njihovim podacima o ličnosti“, savetuje Perkov i kao primer navodi kupovinu preko interneta, gde ostavljamo lične podatke. U tim slučajevima treba se ograničiti samo na one koji su prodavcu potrebni, poput imena i prezimena i adrese za isporuku poručene robe. Davanje matičnog broja ili slično ne bi trebalo da bude praksa u ovakvim slučajevima.

Još neke mere opreza koje mogu pomoći građanima da sačuvaju svoje lične podatke jesu šifre na različitim nalozima na internetu koje će se sastojati od što više različitih karaktera, i u sebi neće imati podatke o korisniku ili njemu bliskim ljudima. Takođe, ne bi trebalo koristiti iste šifre na različitim nalozima.

Ukoliko neko posumnja da su njegovi podaci o ličnosti zloupotrebljeni, treba da se obrati povereniku za zaštitu informacija od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.

Pročitajte i:
„Publika je partner, a ne inventar koji se prodaje agencijama“

Lični podaci – nafta digitalnog doba

Medijima potrebna samoodrživost, ne preživljavanje

FacebookTweetLinkedInEmail

Povezane vesti

Kršenje Zakona o zaštiti podataka u Srbiji “najjeftinije” Najbitniji podaci o ličnosti su oni koji najbolje prodaju proizvode Novi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti: Građani sigurniji i na mreži Lični podaci – nafta digitalnog doba
Milica Branković

    Novinarka Media i reform centra Niš

    POVEZANE VESTI

    Na istoku Srbije rastu plate, ali opada broj stanovnika

    23/10/2025

    Gradonačelnik Niša “bez pitanja” predložio osnivanje Fakulteta srpskih studija, za to namenili više od 40 miliona

    22/10/2025

    Izlazak iz frižidera za glas više, ali na izborima presuđuju pritisci, kontrola medija i zloupotreba institucija

    22/10/2025

    Leave A Reply

    Najnovije vesti

    Na istoku Srbije rastu plate, ali opada broj stanovnika

    23/10/2025

    Gradonačelnik Niša “bez pitanja” predložio osnivanje Fakulteta srpskih studija, za to namenili više od 40 miliona

    22/10/2025

    Izlazak iz frižidera za glas više, ali na izborima presuđuju pritisci, kontrola medija i zloupotreba institucija

    22/10/2025

    Prosjačenje u Srbiji – između zarade, prinude i života na ulici

    21/10/2025

    Medijski monopol iz lokalnog budžeta

    20/10/2025

    Ko su “Instagram političari” u Nišu – Medijski prostor za kritičare vlasti u sve većoj opasnosti

    20/10/2025

    Istraživanje “Vremena”: Medicinski otpad na jugu Srbije – kako vlast zamenjuje državne ustanove privatnim firmama

    14/10/2025

    Fakultet za “diplomirane Srbe” u Nišu – između stvarne potrebe i interesa naprednjaka

    13/10/2025

    Epilog odbijanja “Nišvila” na konkursu Ministarstva – otkazi za radnike

    29/09/2025

    Obuka za novinare u Nišu: Izveštavanje o javnim nabavkama na lokalu

    26/09/2025
    1 2 3 … 155 Next

    O nama

    Projekti

    Uslovi korišćenja

    Impresum

    2024. Mediareform
    Designed by - Mediareform
    Logo

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.