• Vesti
    • Društvo
    • Kultura
    • Zdravlje
    • Ekologija
    • Intervju
    • MRCN teme
    • Blog
  • Slobodni mediji
  • Video
  • Studentski protesti
  • Politika
    • Izbori 2024
  • Kolumne
Facebook Twitter Instagram
  • Vesti
    • Društvo
    • Kultura
    • Zdravlje
    • Ekologija
    • Intervju
    • MRCN teme
    • Blog
  • Slobodni mediji
  • Video
  • Studentski protesti
  • Politika
    • Izbori 2024
  • Kolumne
Facebook Twitter YouTube Instagram
Najnovije
  • Na istoku Srbije rastu plate, ali opada broj stanovnika
  • Gradonačelnik Niša “bez pitanja” predložio osnivanje Fakulteta srpskih studija, za to namenili više od 40 miliona
  • Izlazak iz frižidera za glas više, ali na izborima presuđuju pritisci, kontrola medija i zloupotreba institucija
  • Inicijativa “Ctrl+me: Mladi za digitalno dostojanstvo” u vreme ugroženih onlajn prava
  • Prosjačenje u Srbiji – između zarade, prinude i života na ulici
  • Medijski monopol iz lokalnog budžeta
  • Ko su “Instagram političari” u Nišu – Medijski prostor za kritičare vlasti u sve većoj opasnosti
  • Niški student nakon kućnog pritvora – “Težak šamar mojoj građanskoj svesti i ljubavi prema otadžbini, ali ovo je početak kraja”
  • Fakultet za propagandu
  • Istraživanje “Vremena”: Medicinski otpad na jugu Srbije – kako vlast zamenjuje državne ustanove privatnim firmama
Home»Digitalna pismenost»Digitalna pismenost: Onlajn identitet i prilagođavanje promenama

Digitalna pismenost: Onlajn identitet i prilagođavanje promenama

Zorana RistićBy Zorana Ristić11/08/2020No Comments

Do pre samo dvadesetak godina, sa medijima smo bili načisto: vesti, informacije i drugi sadržaji objavljivani su u novinama i magazinima, radijskim i televizijskim emisijama, i tako stizali do masovne publike – poslednje karike u ovom lancu.

Danas imamo Internet – ne lanac, već mrežu digitalnih veza, koja nema ni početak, ni kraj.

Ali kada je reč o medijima, jedna stvar se, ipak, nije promenila – sadržaji se i dalje stvaraju iz političkih, društvenih i komercijalnih razloga, u cilju prodaje proizvoda i usluga, vrednosti ili ideja, vama, vašoj porodici ili prijateljima.

Dok se mi igramo, učimo ili komuniciramo sa drugima, naš digitalno povezani svet se neprestano menja. Digitalni alati i sadržaji postaju sve kompleksniji, i sve nam je teže da ih razumemo. Da bismo se u ovom bogatom ali izazovnom svetu snašli, moramo znati kako da pristupimo digitalnim sadržajima, kako da ih analiziramo i procenjujemo, ali i proizvodimo, stvaramo. Skup ovih veština zovemo digitalna pismenost.

Pronaći, razumeti, stvoriti                                                      

Digitalna pismenost se različito definiše, ali uvek podrazumeva veštine 21. veka povezane sa efikasnom i prikladnom upotrebom tehnologije. Da bismo bili digitalno pismena osoba, nije dovoljno da znamo da pošaljemo mail ili postujemo na društvenim mrežama. Da bismo ostvarili svoje ciljeve i zadatke živeći, učeći i radeći u savremenom društvu neophodna nam je sposobnost da tehnologije koristimo na pouzdan i kreativan način, uz kritičko promišljanje.

Zato snalaženje u digitalnom okruženju zahteva istovremeno kognitivne i tehnološke veštine, koje se mogu svrstati u pet kategorija:

1. Prva podrazumeva umeće pretraživanja informacija na Internetu. 

2. A kada pronađemo informacije koje su nam potrebne, vreme je za njihovu evaluaciju, analizu i primenu kritičkog razmišljanja. Digitalno pismena osoba postavlja važna pitanja u vezi sa sadržajem koji konzumira – Ko je kreirao sadržaj i zašto? Kako se poruka distribuira i koje tehnike se koriste za privlačenje pažnje? Da li je naveden izvor podataka i informacija? Razmišlja o životnim stilovima i vrednostima koje sadržaj reprezentuje. 

Uz to, važno je da mislimo i na bezbednost, zaštititimo se od zloupotreba, maltretiranja ili krađe intelektualne svojine.

3. Kako bismo informacije koje smo pronašli efikasno koristili, treba najpre da znamo kako da ih sačuvamo i organizujemo.

4. Ali veštine digitalno pismene osobe podrazumevaju i stvaranje, a ne samo konzumaciju sadržaja koji su napravili drugi. Zato produkcija teksta, slike, videa ili podcasta čini četvrtu kategoriju ovih veština. 

5. Sposobnost da ove sadržaje stvaramo kroz kolaboraciju sa drugima, kao i veština njihovog prenošenja i deljenja, poslednja je kategorija alata važnih za privatni, društveni i poslovni život čoveka u 21. veku. Pošto se digitalni tekstovi pišu kako bi bili deljeni, veoma je važno da znamo kako da efikasno prenesemo svoje ideje drugima. Razmišljajte unapred o potencijalnim efektima i posledicama onog što delite. Kako to utiče na druge, kakvu bi reakciju moglo da izazove? 

Važno je i da razumemo kako funkcioniše digitalni otisak – informacije o nama koje pasivno ili aktivno ostavljamo na Internetu. Ove informacije oglašivačima omogućavaju bolji uvid u našu ličnost, a samim tim i veću efikasnost reklama koje će nam prikazati.

Internet kao saveznik

U današnjem svetu, skoro svaki posao podrazumeva digitalnu komunikaciju, pa je digitalno opismenjavanje učenika izrazito značajno. Uz to, digitalna pismenost od ključne je važnosti za đake i studente kojima je Internet primarni izvor informacija.

Dobra vest je da mnoge od ovih veština već imamo. Gotovo da više nema osobe, naročito mlade, koja ne zna da pošalje mail ili da koristi pretraživač.

Ali kako se tehnologije ubrzano menjaju i razvijaju, veštine digitalne pismenosti zahtevaju i veliku fleksibilnost i spremnost za celoživotno učenje.

Rezultati će, ipak, opravdati ovaj trud. Digitalno pismena osoba zadatke će završiti brže i efikasnije – uštedeti vreme, i dobiti bolji rezultat.

‘Ovaj sadržaj podržan je dodelom granta u okviru regionalnog projekta Mediji za građane-građani za medije, projekat sedam organizacija za razvoj medija (Fondacija “Mediacentar”, Albanski medijski institut, Makedonski institut za medije, Institut za medije Crne Gore, Novosadska novinarska škola, Mirovni institut, SEENPM) iz zemalja Zapadnog Balkana čiji je cilj izgradnja kapaciteta organizacija civilnog društva u regionu za unapređenje medijske i infomacione pismenosti (MIP).’

FacebookTweetLinkedInEmail

Povezane vesti

Digitalna pismenost: Influenseri Digitalno nasilje: Kako zaštiti decu? Digitalna pismenost: lozinke jedine stoje između naših ličnih podataka i svih onih koji bi da ih zloupotrebe Onlajn šetnja tokom fizičke izolacije
Zorana Ristić

    POVEZANE VESTI

    Inicijativa “Ctrl+me: Mladi za digitalno dostojanstvo” u vreme ugroženih onlajn prava

    22/10/2025

    Novi medijski zakoni usvojeni, ali REM-a još nema: Niški profesori o tome šta građani/ke mogu da očekuju od “medijske reforme”?

    27/06/2025

    “Dve Srbije” i kordon policije između – kako je izgledao apsurd Vučićevog jedinstva u Nišu

    18/05/2025

    Leave A Reply

    Najnovije vesti

    Na istoku Srbije rastu plate, ali opada broj stanovnika

    23/10/2025

    Gradonačelnik Niša “bez pitanja” predložio osnivanje Fakulteta srpskih studija, za to namenili više od 40 miliona

    22/10/2025

    Izlazak iz frižidera za glas više, ali na izborima presuđuju pritisci, kontrola medija i zloupotreba institucija

    22/10/2025

    Prosjačenje u Srbiji – između zarade, prinude i života na ulici

    21/10/2025

    Medijski monopol iz lokalnog budžeta

    20/10/2025

    Ko su “Instagram političari” u Nišu – Medijski prostor za kritičare vlasti u sve većoj opasnosti

    20/10/2025

    Istraživanje “Vremena”: Medicinski otpad na jugu Srbije – kako vlast zamenjuje državne ustanove privatnim firmama

    14/10/2025

    Fakultet za “diplomirane Srbe” u Nišu – između stvarne potrebe i interesa naprednjaka

    13/10/2025

    Epilog odbijanja “Nišvila” na konkursu Ministarstva – otkazi za radnike

    29/09/2025

    Obuka za novinare u Nišu: Izveštavanje o javnim nabavkama na lokalu

    26/09/2025
    1 2 3 … 155 Next

    O nama

    Projekti

    Uslovi korišćenja

    Impresum

    2024. Mediareform
    Designed by - Mediareform
    Logo

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.