Da li znate šta je to jedinstveno upravno mesto i kako ono pomaže građanima da brže i lakše obave razne administrativne poslove u javnoj upravi? Zašto su hodnici velelepnog zdanja Gradske uprave u Somboru prazni? Gde su one uobičajene slike građana koji zbunjeno i često uz ljutnju idu od jedne do druge kancelarije tražeći informacije ili jureći za onim jednim papirom koji im nedostaje? Grad Sombor je jedna od lokalnih samouprava koja je koristeći rezultate reforme javne uprave uvela sistem jedinstvenog upravnog mesta koji građanima omogućava da veliki broj različitih administrativnih poslova obave na jednom mestu.
Zahvaljujući sredstvima Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave Sombor je za građane uredio i opremio prostor sa 12 šaltera od kojih je 9 za određene oblasti kao što su građevinarstvo, lokalna poreska administracija, dečija i socijalna zaštita, izdavanje izvoda iz matične knjige i državljanstva, a tri šaltera su opšta i služe za podnošenje podnesaka. Otvoren je i šalter za preduzetnike, a tu se nalaze još i šalteri MUP-a na kojima građani mogu da podnesu zahteve za izdavanje ličnih dokumenata i ispostava Pošte Srbije.
Načelnica Gradske uprave Sombor Helena Roksandić Musulin ističe da je suština jedinstvenog upravnog mesta da bude kontakt tačka građanima.
“Da jednim dolaskom građanin na jednom šalteru dobije sve relevantne informacije, podnese zahtev, a na istom tom mestu dobije rešenje u cilju ostvarivanja svojih prava. Jedinstveno upravno mesto građanima smanjuje gubitak vremena i eliminiše nepotrebne troškove jer upravo na jednom mestu dobijaju sve potrebne informacije u ostvarivanju svojih prava i zaštiti svojih pravnih interesa”, dodaje Roksandić Musulin.
Na šalterima građani mogu da obave različite poslove. Sve je mnogo brže i jednostavnije, jer je reformom javne uprave koja se sprovodi uz podršku Evropske unije omogućeno da državni organi međusobno elektronskim putem razmenjuju različite podatke i dokumente o građanima.
Zbog toga građani više ne moraju da obijaju pragove različitih službi i institucija, a i samim službenicima je posao u mnogome olakšan. Kako to izgleda na primeru jednog od šaltera jedinstvenog upravnog mesta u Somboru?
Jedna od osoba koja radi na šalteru svakodnevno sa građanima je Tatjana Trajksovski koja ističe da građani na šalteru mogu dobiti komplentne informacije koje ih zanimaju.
“Konkretno, korisnici socijalne pomoći imaju pravo na dečiji dodatak, imaju pravo na subvencionisane cene komunalnih usluga, mogu biti energetski ugroženi kupci gde ne plaćaju struju u jednom delu u odnosu na to koliko imaju članova domaćinstva, i dobiju informaciju o tome gde bi mogli ostvariti svoja druga prava. Ovde donose rešenje o socijalnoj pomoći i ličnu kartu. Ostalu dokumentaciju prikupljamo sami. Svuda gde se vodi evidencija po službenoj dužnosti od naših ustanova mi tražimo elektronskim putem informacije i stranka će doći samo ovde i ne mora ići na druga mesta”, ističe Trajkovski.
Kada završe posao zbog kojeg su došli u lokalnu samoupravu, građani Sombora mogu i da u elektronskoj knjizi utisaka ocene njen rad.
“Svi odgovori se objedinjuju na jednom mestu i to nam doprinosi da vidimo šta još možemo da unapredimo i da povećamo efikasnost, transparentnost, delotvornost i ekonomičnost rada gradske uprave”, kaže Roksandić Musulin.
A u vreme pandemije koronavirusa još jedno podsećanje – pre dolaska u neku instituciju proverite da li je posao zbog kojeg dolazite moguće obaviti elektronskim putem, jer su zahvaljujući reformi javne uprave mnoge njene usluge dostupne i preko interneta.